تبیین و ارزیابی ابعاد و مولفه های فرهنگ سازمانی اسلامی (مطالعه موردی: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان)

تبیین و ارزیابی ابعاد و مولفه های فرهنگ سازمانی اسلامی (مطالعه موردی: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان)

نرجس گلشن1 حدیثه توکلی2 عبدلله افراسیابی کشکولی3 فاطمه کیاندخت کیخسروکیانی4

1) دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت رسانه ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان،ایران.
2) دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت دولتی،گرایش رفتار سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان،ایران.
3) دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت دولتی،گرایش تطبیقی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد
4) کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان،ایران.

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
تحقیقات مربوط به فرهنگ سازمانی و نقش آن در سازمان نشان می‏دهد که‏ اعتقادها و ارزشهای مشترک به سازمان قدرت می‏دهد و بر نگرش و رفتار فردی، انگیزه و رضایت شغلی، سطح تعهد نیروی انسانی، طراحی ساختار و نظامهای سازمانی، تدوین اهداف، اجرای استراتژیها، تدوین خط مشی‏ها و دستور العملها تأثیر می‏گذارد. در فرهنگ اسلامی، با تقویت روحیه تقوا، عامل کنترل‏کننده درونی در افراد به وجود می‏آید و این مهم، ضمن رشد و تعالی معنوی انسانها، به کاهش‏ هزینه‏ها نیز منجر می‏گردد؛ لذا مدیریت فرهنگ سازمانی از مهمترین وظایف‏ مدیران عالی سازمان است. هدف این پژوهش بررسی و تبیین ابعاد و مولفه های فرهنگ سازمانی اسلامی و ارزیابی آن در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان می باشد جامعه آماري اين پژوهش شامل800 نفر از کلیه کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان می باشد و حجم نمونه برابر 188 نفر تعيين گرديد که، از این تعداد 144 پرسشنامه برگشت داده شد و مورد تحلیل قرار گرفت. ابزار اندازه گيري در اين پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مي باشد. جهت سنجش پایایی و اعتبار ابزار اندازه گیری از آلفای کرونباخ استفاده شده است، که مقدار آن 818/0 بدست آمده و بیانگر پایایی مطلوب پرسشنامه می باشد. نتایج آزمون های آماری بیان می دارد به ترتیب، شاخص فرهنگ تعهد محور در رتبه دوم و شاخص فرهنگ اخلاق محور در رتبه سوم اهمیت و شاخص های فرهنگ مشارکت محور و فرهنگ رسالت محور در رتبه چهارم و پنجم قرار دارند. همچنین شاخص فرهنگ کار آفرین محور دارای کمترین میانگین رتبه بوده و بنابراین به لحاظ اهمیت در رتبه آخر قرار می گیرد.
کلمات کلیدی : فرهنگ سازمانی اسلامی تعهد محوری تخصص محوری اخلاق محوری مشارکت محوری رسالت محوری کارآفرینی محور