تبیین اکوسیستم بهره وری تولید صنعت خودروسازی(مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو)

تبیین اکوسیستم بهره وری تولید صنعت خودروسازی(مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو)

علی مرزبان عباس آبادی1 فاطمه یحیی تبار2 محمدرضا مددی ایزد3

1) دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد تبریز، کارشناس بخش معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو، تهران، ایران.
2) مدرس دانشگاه، استان مازندران، ایران.
3) لیسانس مدیریت تبلیغات تجاری کارشناس مسئول ،معاونت بازاریابی و فروش ،اداره اصالت خودرو، تهران.

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
بهره وری نقش مهم وموثری در رشد تولید و افزایش رقابت پذیری دارد. در میان معیارهای متفاوت سنجش عملکرد هر بنگاه، رشد بهره وری به علت تاثیرگذاری بر رشد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رشد اقتصادی از دیرباز مورد توجه بوده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین و تبیین مدل اکوسیستم بهره وری تولید در صنعت خودروسازی بوده است. روش تحقیق از نوع کمی بوده و جهت استخراج متغیرها از مبانی نظری استفاده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و پرسنل بخش معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو تشکیل می‌دهند که دارای تجربه کاری بالای 5 سال و تحصیلات کارشناسی و بالاتر بوده اند و تعداد آنها 400 نفر بوده و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 196 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند که پرسشنامه بین این افراد بصورت تصادفی توزیع گردید. پس از استخراج مدل از بخش کیفی، آن را با استفاده از معادلات ساختاری توسط نرم افزار اسمارت پی ال اس در بخش کمی مورد آزمون قرار دادیم که نتایج حاصل از تحلیل روابط نشان از برازش خوب و مناسب مدل و همچنین پایایی مناسب بوده و متغیرهای رهبری و استراتژی، بهره وری نیروی انسانی، بهره وری مالی و غیرمالی و محصولات و خدمات نیز تبیین کننده اکوسیستم بهره وری در صنعت خودروسازی هستند. در پایان نیز پیشنهادات کاربردی نظیر ارتقاء و به روز رسانی تکنولوژی و ... ارائه گردید.
کلمات کلیدی : اکوسیستم بهره وری صنعت خودروسازی.