بررسی جایگاه برنامه درسی سایه در نظام آموزشی ایران

عنایت کریم زاده1 محسن آیتی2

1) 1- دانشجوی دکتری رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
2) 2- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه بیرجند، ایران.

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
هدف این پژوهش، بررسی جایگاه برنامه درسی سایه در نظام آموزشی ایران است. در این پژوهش از روش کیفی جستار نظروزانه به عنوان روش پژوهش و از ابزار بررسی مستندات به عنوان ابزار جمع¬آوری اطلاعات استفاده شده است. مبانی نظری و مستندات مرتبط با برنامه درسی سایه با روش تأملی تجزیه و تحلیل شد و از این طریق جایگاه برنامه درسی سایه طبق پژوهش¬های انجام شده استخراج شد. با توجه به بررسی¬های صورت گرفته می¬توان اشاره کرد؛ باوجود اینکه شواهد تجربی و آمارهای رسمی نشان می¬دهد که این پدیده در ایران نیز به شدت رواج یافته اما توجه پژوهشگران ایرانی به بررسی ابعاد آن بسیار اندک است. آشکار است که توجه به ابعاد کیفی و آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آموزش و پرورش سایه مستلزم وجود پشتوانه قوی از پژوهش¬های اولیه¬ای است که پیشاپیش به خوبی ابعاد و زوایای کمّی آن را به نمایش گذاشته باشند.
کلمات کلیدی : برنامه درسی سایه تدریس خصوصی پژوهش ها.