بررسی رابطه بين مدیریت دانش با عملکرد هیأت ورزش های کارگری استان آذربايجان‌شرقی

بررسی رابطه بين مدیریت دانش با عملکرد هیأت ورزش های کارگری استان آذربايجان‌شرقی

رقیه زادسر1 ابوالفضل امیدی2

1) دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، پردیس دانشگاه تبریز، ایران، تبریز
2) کارشناس ارشد مدیریت رسانه ورزشی، دانشگاه پیام نور کرج، ایران، کرج

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با عملکرد هیأت ورزش های کارگری استان آذربایجان‌شرقی می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به روش توصیفی، همبستگی و از نوع پیمایشی بوده و به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل مربیان، کارشناسان و مدیران هیأت ورزش های کارگری استان به تعداد 74 نفر می‌باشد. نمونه آماری در این پژوهش برابر با جامعه آماری تحت بررسی است. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (1995) و پرسشنامه استاندارد پرسشنامه عملکرد ویناند (2009) می‌باشد، که پس از تأیید روایی و پایایی در بین نمونه‌های تحقیق، توزیع گردید. مدیریت دانش و اجزای آن شامل اجتماعی کردن، بیرونی کردن، ترکیب کردن و درونی کردن به عنوان متغیرهای ملاک و توانمندی‌های شغلی به عنوان متغیر پیش‌بین لحاظ شده است ب در پژوهش حاضر نیز برای سنجش پایایی پرسشنامه، پس از انجام يك مطالعه مقدماتي و تعيين واريانس سوالات، از طريق ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت كه ضريب 93/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آماری توصیفی (ميانگين، جداول فراواني و نمودارها، واریانس و انحراف معیار) و آمار استنباطی شامل آزمون کولموگراف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع و برای بررسی همبستگی متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن و برای مقایسه متغیرها از آزمون‌های t مستقل وآزمون F (تحلیل واریانس)، آزمون لیونز استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، بین مدیریت دانش (678/0r=) و مولفه های آن، اجتماعی سازی دانش (594/0r=) و ترکیب‌سازی دانش (502/0r=) و درونی سازی دانش (595/0r=) و بیرونی‌سازی دانش(520/0r=) ) با عملکرد هیأت ورزش های کارگری استان آذربایجانشرقی رابطه معنی‌داری وجود دارد.
کلمات کلیدی : ارتباط مدیریت دانش عملکرد هیأت ورزش های کارگری آذربایجانشرقی