شناسایی و اولویت بندی عوامل اثر گذار بر موفقیت توسعه برند در کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک

شناسایی و اولویت بندی عوامل اثر گذار بر موفقیت توسعه برند در کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک

سید مهدی قوام زاده1 سیده زهرا فاطمی2

1) کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک،دانشگاه تابران،مشهد،ایران -
2) استادیار – دانشگاه تابران ، مشهد، ایران -

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
در این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل اثر گذار بر موفقیت توسعه برند در کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک مورد ارزیابی واقع شد که به این منظور، از روش تحلیلی- اکتشافی برای انجام پژوهش و روش میدانی و ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پرسشنامه پژوهش حاضر شامل سوالات مرتبط با عوامل موثر بر موفقیت توسعه برند در کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک و تاثیر آن در حوزه کسب و کارهای الکترونیکی می باشد که با اقتباس از روش دلفی از نخبگان این صنعت جمع‌آوری شده است. جامعه آماری خبرگان ، اساتید و فعالین در حوزه برند در کسب و کارهای الکترونیکی بوده و نمونه آماری را ۱۰ نفر از خبرگان تشکیل داده که به شیوه ی غیر تصادفی هدفمند انتخاب ¬گردیده اند. با استفاده از روش های برازش رگرسیونی، آزمون همبستگی و تحلیل از طریق روش سلسله مراتبی AHP ، شناسایی و رتبه بندی عوامل در دستور کار قرار گرفت. در نهایت مشخص شد که در تاثیر گذاری بر موفقیت توسعه برند در کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیکی، انعطاف پذیر بودن و نوآور بودن، در رتبه اول ، برنامه ریزی و تضمین کیفیت در رتبه دوم ، مدیریت و تعامل سازمان ، نیروی انسانی و تکنولوژی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.
کلمات کلیدی : توسعه برند کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک روش سلسله مراتبی AHP برند