تأثیر مدرسه خلاق در پرورش تفکر آفریننده دانش آموزان

سپیده پیرنجم الدین1 علیرضا سلامی2 محمد مهدی عمادی3

1) آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش اصفهان
2) دانشجوی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان نجف آباد
3) دانشجوی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان نجف آباد

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
مدرسه می تواند تفکر خلاق را پرورش دهد و افرادی کاوشگر، آفریننده، نوآور و مولد را تربیت کند. مدرسه به عنوان نظام آموزشی می تواند قدرت اندیشه و مهارتهای ذهنی دانش آموزان خود را آن چنان تقویت کند که به راحتی بتواند برای دست یافتن به راه حل های مناسب به خلق ایده های نو بپردازد و از خود خلاقیت نشان دهند. تاثیر محیط آموزشی بر تفکرخلاق دارای ابعاد مختلف است از جمله: شرایط فیزیکی، روابط عاطفی بین افراد امکانات علمی و آموزشی، انگیزه ی کار در کارکنان، طراحی و فضای کلاس را در بر می گیرد. اولیای مدرسه اعم از مشاور، مدیر، راهنما، ناظم، معلم و دیگران مسئولیت های مهمی جهت پیشبرد خلاقیت ایجاد می کنند. در یک محیط آموزشی، مدیریت باید به کلیه ی مربیان و حتی دانش آموزان همکاری همه جانبه داشته باشد. بدین ترتیب مدرسه کانونی جهت یادگیری و پرورش افکار خلاق خواهد بود. هدف این پژهش تأثیر مدرسه خلاق در پرورش تفکر آفریننده دانش آموزان است با توجه به که معلمان نسبت به خلاقیت، فرآیند و شیوه های پرورش آن شناخت کافی ندارند و اگر بخواهیم نظام آموزشی کشور در جهت رشد تفکر آفریننده هدایت شود اولین قدم در این کار برنامه ریزی برای آگاه کردن معلمان از فرآیند خلاقیت است.
کلمات کلیدی : تفکر آفریننده تفکر خلاق دانش آموزان خلاقیت مدرسه.