برندسازی در طراحی منظر

محمدامین محمدی کشکولی1 ندا عرب سلغار2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، موسسه آموزش عالی حافظ شیراز-
2) دکتری معماری، مدرس موسسه آموزش عالی حافظ شیراز-

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی(icarcau.com/1st)
چکیده :
برندینگ یا همان برندسازی، یکی از مهم¬ترین اصول هر کسب و کاری است که استراتژی¬ها و اصول خاص خود را دارد. این مفهوم در رشته¬های مختلف مطرح شده و در هر رشته رویکردهای متفاوتی جهت تحقق آن درنظر گرفته می¬شود. یکی از رویکردهایی که در این راستا قابل ذکر است، بحث برندسازی مکان است که به¬عنوان ابزاری برای رقابت بین مکان¬ها مطرح می¬شود. برندسازی منظر نیز پیرو جوان ¬بودن رشته¬ی معماری منظر، بحث نوپا و جدیدی است؛ که دارای پتانسیل¬های بسیاری در طراحی منظر از مقیاس خرد تا کلان می¬باشد. صحبت از طراحی منظر در جایگاه برندسازی مفهومی فراتر از طراحی لوگوهای رنگارنگ یا تجزیه و تحلیل گرافیکی از معرفی مکان¬ها نام برد. بلکه هدف از برندسازی توسعه منظر ملموس و ظهور پیام¬های ناملموس مستتر در منظر با تکیه بر استراتژی¬های متعددی است که از زبان متقاعد¬کننده و احساسی برای مخاطبان استفاده می¬کند. در این مقاله سعی بر توضیح این مقهوم و فرایند استفاده از آن شده است.
کلمات کلیدی : برند برندسازی مکان برندسازی منظر هویت