بررسی هندسه مقطع قلز جوش ترمیت در محل زیر کلاهک ریل
بررسی هندسه مقطع قلز جوش ترمیت در محل زیر کلاهک ریل
علی صیدی مقدم1
1) ایران، تهران،ستارخان، ریل صنعت کاران
محل انتشار :
اولین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی(icarcau.com/1st)
چکیده :
یکی از مرسومترین روشهای حمل و نقل استفاده از خطوط ریلی است. در این روش شاهد جا به جایی افراد و یا محصولات با استفاده از قطارهای گوناگون هستیم.حمل و نقل ریلی با توجه به مزایا و ویژگیهای مختلفی که دارد، همچنین گرانی حمل و نقل هوایی و نارسایی شبکه حمل و نقل جادهای به ویژه ضریب ایمنی پایین راهها و افزایش سرعت و بهبود امکانات رفاهی قطارها موجب شده است تا امروزه جایگاه ویژهای در بین کشورها پیدا کند و کشورها تلاش میکنند تا با گسترده کردن خطوط حمل و نقل ریلی خود، از این فرآیند برای جابهجایی افراد و یا محصولات استفاده کنند. یکی از روش هایی که برای اتصال ریل ها انجام میشود ،جوشکاری ترمیت می باشد که در این روش از تجهیزاتی از قبیل :پودر ترمیت ، فشفشه ، قالب ماسه ای ، مواد آب بندی ، بوته نسوز استفاده می گردد،در عملیات جوشکاری ترمیت، قالب های ماسه ای نقش قالب شکل گیری ماده مذاب را دارند ،بدین صورت که در درز بین دو ریل متصل شده و با ریخته شدن ماده مذاب به درون قالب ماسه ای ، شکل ریل مورد نظر را گرفته و پس از سرد شدن مذاب ترمیت قالب های ماسه ای را برداشته و دو ریل به هم متصل می شوند.از آنجا که قالب ماسه ای یا به اصطلاح فرم تاثیر مستقیم بر شکل مقطع زیر تاج ریل دارد در این مقاله به بررسی انواع مقطع تاج ریل پس از عملیات تراش مواد اضافی جوش ترمیت پرداخته شده تا در طراحی فرم ها لحاظ شود و پیرو آن جوش با کیفیت و با طول عمر بالا در شبکه سراسری راه آهن به اجرا برسد.
کلمات کلیدی :
تنش صفحه ای - ریل- جوش ترمیت - قالب ماسه ای