بررسی شاخص‌های تاثیرگذار بر گسترش بعد اجتماعی گردشگری از منظر گردشگران در طراحی دهکده‌های اکوتوریسم (بررسی موردی جنگل ابر)

بررسی شاخص‌های تاثیرگذار بر گسترش بعد اجتماعی گردشگری از منظر گردشگران در طراحی دهکده‌های اکوتوریسم (بررسی موردی جنگل ابر)

شیرین گوهری1 مرتضی صدیق2 بهرام صالح صدق پور3

1) کارشناس ارشد مهندسی معماری منظر، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نطنز، اصفهان، ایران،
2) دکتری معماری، عضو هیات علمی، گروه معماری، موسسه آموزش عالی دیلمان، واحد لاهیجان، گیلان، ایران،
3) دکتری معماری، دانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران،

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی(icarcau.com/1st)
چکیده :
هم‌اکنون گردشگری سومین صنعت سودآور دنیا محسوب می‌شود و در میان انواع متنوع شیوه‌های گردشگری، می‌توان اکوتوریسم را به‌عنوان جذاب‌ترین شیوه معرفی کرد که تاثیر بسزایی بر اقتصاد، شرایط اجتماعی، فرهنگی و آثار زیست‌محیطی دارد. توسعه اکوتوریسم در یک منطقه می‌تواند سبب ایجاد فرصت‌های بسیاری مانند اشتغال، درآمد پایدار و ... شود. این پژوهش در تلاش بوده است تا بتواند استراتژی‌های مناسب جهت جذب گردشگر و درنتیجه آن افزایش تاثیرات اجتماعی آن بر منطقه‌ی میزبان بررسی و مشخص کند. تاثیرات مثبت گردشگری در منطقه میزبان حاصل نمی‌شود مگر آن‌که گردشگر به منطقه جذب شود و از مدت اقامت خود رضایت داشته باشد. در همین راستا لازم است عواملی که باعث جذب گردشگر می‌شود شناسایی شود و برای تقویت آن تلاش گردد. این پژوهش درصدد است به سوالاتی مانند عوامل تاثیر گذار مربوط به رفع نیاز متقاضیان در فصول و زمان‌های مختلف کدامند؟ ، عوامل تاثیر گذار مربوط به امنیت و آسایش ذهنی و روحی کدامند؟ و ... پاسخ دهد. جهت انجام این پژوهش از شیوه‌ی تحقیق و آماری تحلیل محتوا و کدگذاری استفاده‌شده است. طی این شیوه پس از مطالعه مقدماتی، با تعدادی از اساتید مصاحبه‌هایی صورت گرفته است. پس از پیاده‌سازی اطلاعات از دو شیوه کدگذاری باز و محوری استفاده گردیده. پس از انجام کدگذاری جدول هدف محتوا تهیه و بر اساس آن پرسشنامه‌ای نوشته‌شده است. جهت تایید روایی و اصولی بودن پرسشنامه در مقیاس کم پرسشنامه‌ها تحلیل‌شده است. پس از حذف سوالات اضافی، پرسشنامه نهایی در جامعه آماری توزیع گردید، پس از تهیه داده‌ها از طریق توزیع پرسشنامه، تحلیل اطلاعات حاصل از آن و برچسب‌گذاری انجام می‌گیرد. طبق نتایج به‌دست‌آمده از مواردی که می‌تواند موجب گردد تا گردشگر مجدد به منطقه مراجعه کند و یا دیگران را با این منطقه آشنا کند، وجود فضای اقامتی، نورپردازی شبانه، امنیت منطقه و فضاهای فروشگاهی محلی است.
کلمات کلیدی : گردشگری ابعاد گردشگری بعد اجتماعی گردشگری اکوتوریسم