مطالعه بر روی رفتار شکست مخلوط آسفالتی حاوی الیاف کربن در مود شکستI، مود II و مود مختلط I/II

مطالعه بر روی رفتار شکست مخلوط آسفالتی حاوی الیاف کربن در مود شکستI، مود II و مود مختلط I/II

منیره ذکایی1 سعید حسامی2

1) دانشجوی دکتری عمران گرایش راه و ترابری، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ایران
2) دانشیار گروه عمران گرایش راه و ترابری، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ایران

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی(icarcau.com/1st)
چکیده :
اصلاح قیر با الیاف به طور گسترده ای برای بهبود عملکرد مخلوط های آسفالتی در برابر برخی خرابی ها مانند خستگی و شیار شدگی استفاده می شود. الیاف کربن با خواص حرارتی، کششی و مکانیکی مناسب در بهبود خصوصیات مخلوط آسفالتی مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه رفتار شکست مخلوط آسفالتی حاوی 0٪، 1٪، 1.5٪ ، 2٪، 2.5٪، 3٪و 3.5٪ االیاف با طولهای مختلف 0، 10، 15، 20، 25 و 30 میلیمتر را در 3 مود شکست خالص I، خالص II، و مود مخلوط I/II در دمای 5 و 20 درجه سانتی گراد از طریق آزمایش خمش نیمه دایره ای (SCB) بررسی کرد. نتایج نشان داد که با افزایش درصد الیاف تا 1.5٪ و با طول الیاف 15 میلی متر انرژی شکست، سختی شکست و مقاومت کششی HMA اصلاح شده در حالت مود بارگذاری I، که عمدتا بحرانی ترین حالت بارگذاری بود، در هر دو دمای 5 درجه سانتیگراد و 20 درجه سانتیگراد افزایش یافت. ترکیب الیاف، رفتار شکست HMA را شکل پذیرتر می کند، که منجر به کاهش رشد ترک ها خواهد شد. نتایج آزمون مدول دینامیکی گویای اثر مثبت این الیاف بر مخلوط بود.
کلمات کلیدی : مکانیک شکست مخلوط آسفالتی الیاف کربن SCB