واقعیت افزوده و گردشگری: ارتقای تجربه گردشگری برای پیشرو بودن- مورد مطالعه: بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی
واقعیت افزوده و گردشگری: ارتقای تجربه گردشگری برای پیشرو بودن- مورد مطالعه: بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی
کوروش خجتدزاده1 حسین رحیمی کلور2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران
2) دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار با تآکید بر استان اردبیل (tourism2023.ir)
چکیده :
این مطالعه موردی به بررسی پتانسیل فناوری واقعیت افزوده (AR) در ارتقای تجربه گردشگری در آرامگاه شیخ صفی در ایران میپردازد. AR میتواند با پوشاندن بازسازیهای مجازی بر روی آثار تخریب شده جان تازهای به مکانهای تاریخی ببخشد و به بازدیدکنندگان این امکان را میدهد تا شاهد شکوه گذشته شگفتیهای معماری باشند. تورهای هدایتشده با AR میتوانند تجربیات شخصی و تعاملی را ارائه دهند، اطلاعات بیدرنگ و شخصیتهای مجازی را ارائه دهند که حکایات و آموزههای تاریخی را به اشتراک میگذارند. با شبیه سازی وقایع تاریخی از طریق بازسازی های مجازی، گردشگران می توانند به گذشته سفر کنند و خود را در سنت ها و اعمال معنوی شیخ صفی و پیروانش غرق کنند. AR همچنین میتواند با نمایش سنتها، لباسها و اجراهای محلی، غوطهور شدن فرهنگی را تسهیل کند. عناصر بازی سازی هیجان را افزایش می دهند و کاوش را تشویق می کنند و بازدید را تعاملی تر و به یاد ماندنی تر می کنند. با استفاده از فناوری AR، ارامگاه شیخ صفی میتواند دیدارهای بینظیر و همهجانبهای را برای بازدیدکنندگان به یادگار بگذارد و خاطراتی ماندگار و عمیق از اهمیت تاریخی و فرهنگی آرامگاه را به یادگار بگذارد.
کلمات کلیدی :
گردشگری
بازاریابی
واقعیت افزوده
اردبیل
شیخ صفی
بازی سازی