شناسایی و رتبه بندی استراتژی های گردشگری در شهرستان خوی با استفاده از ماتریس SWOT

شناسایی و رتبه بندی استراتژی های گردشگری در شهرستان خوی با استفاده از ماتریس SWOT

امیر لعلی سرابی1 فریبا مددی2

1) استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.
2) کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار با تآکید بر استان اردبیل (tourism2023.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی استراتژی های گردشگری در شهرستان خوی با استفاده از ماتریس SWOT بود. این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی، از نظر زمان مقطعی، فنون گردآوری داده ها پیمایشی و روش تحلیل داده ها تحلیل صوری و روش تحقیق آن آمیخته می باشد و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. بدین¬صورت که ابتدا داده های کیفی با استفاده از مصاحبه با 15 نفر از خبرگان حوزه گردشگری که به روش هدفمند انتخاب شده بودند، جمع آوری گردیده و با استفاده از ابزار پرسشنامه پیمایش در محیط آزمون آغاز و جمع آوری داده های کمی انجام شد. داده های بخش کمی با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند و در نهایت عوامل مؤثر بر استراتژی های گردشگری شناسایی شد. 60 نفر از گروه هاي مختلف به عنوان نمونه آماری شامل، فارغ التحصیلان رشته گردشگری، مسئولین و کارشناسان سازمان گردشگری خوی، سرمایه گذاران و فعالین حوزه گردشگری خوی به صورت نمونه گیری ساده انتخاب شدند. تحلیل هایی ابتدایی از ابعاد جمعیت شناختی و بررسی توصیفی متغیرها بر روی همین تعداد نمونه و با کمک نرم افزار spss صورت گرفته است. روش تجزیه و تحلیل داده ها آزمون تی تست جهت شناسایی متغیرها و از آزمون فریدمن در جهت رتبه بندی متغیرها استفاده شد. نتایج تی تست حاکی از این است که متغیرهای عوامل داخلی و بیرونی مورد تائید قرار گرفتند.
کلمات کلیدی : استراتژی های گردشگری فرصت ها و تهدیدهای گردشگری و ماتریس SWOT.