ارائه تکنیکی نوین برای پایش مسیر تردد تراک های معادن به منظور کاهش سایش لاستیک (مطالعه مورد معدن شماره 1 گل گهر سیرجان)

ارائه تکنیکی نوین برای پایش مسیر تردد تراک های معادن به منظور کاهش سایش لاستیک (مطالعه مورد معدن شماره 1 گل گهر سیرجان)

مهدی شاهرخی ساردو1 علی کارآموز2 محمود صادقی گوغری3 حمیدرضا زراعتی4

1) هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد جیرفت
2) کارشناس ارشد عمران، مدیرعامل شرکت مهندسی تژه
3) کارشناس ارشد مهندسی عمران، مدیرعامل شرکت نگین گهر خاورمیانه
4) مدیرآزمایشگاه فنی مکانیک خاک شرکت مهندسی تژه

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی، نوآوری و تکنولوژی - بلژیک(eitconf.com)
چکیده :
یکی از مهم ترین و اساسی ترین ابزار‌های حمل و نقل مواد در صنایع راه سازی و ساختمان سازی دامپتراک‌ها هستند. این دامپتراک‌ها معمولا برای انتقال و جابجایی مواد از لاستیک کمک می‌گیرند. خرابی و یا ایجاد ایراد در لاستیک دامپتراک‌ها، نه تنها می‌تواند به دامپتراک آسیب برساند، بلکه ممکن است تمامی‌فعالیت‌های عمرانی کارفرما را تا چندین روز به تعویق بیاندازد و باعث بوجود آمدن ضرر و زیان‌های سنگینی شود. در این پژوهش ضمن بررسی عوامل خرابی و سایش لاستیک های دامپتراک در معدن شماره یک گل گهر سیرجان، با استناد به استانداردهای معتبر مکانیک خاک، اقدام به پایش سطح تردد وسایل نقلیه مذکور شده و با ارایه معیار جدیدی در خصوص کیفیت مسیر تردد، روند سایش لاستیک های تراک ها کنترل و کاهش یافته است. نتایج تحقیق نشان داد با پایش و کنترل محدوه مصالح دانه ای مسیر تردد، میزان کارکرد دستگاهها تا اولین خرابی ناشی از ترکیدن لاستیک ها حدود 18.3 درصد نسبت به سال 1400 و حدود 22درصد نسبت به سال 1399 افزایش یافته است. همچنین میزان ساعت کارکرد لاستیک تراکها تا اولین خرابی ناشی از پنچری حدود15.67 درصد نسبت به سال 1400 بهبود یافته است.
کلمات کلیدی : دامپتراک سایش لاستیک معیارهای تردد مکانیک خاک