پيش بيني صالحيت حرفه اي معلمان بر اساس خودنظم دهي با ميانجيگيري توانمندي روانشناختي )مورد مطالعه ناحيه 5 شهر مشهد(

پيش بيني صالحيت حرفه اي معلمان بر اساس خودنظم دهي با ميانجيگيري توانمندي روانشناختي )مورد مطالعه ناحيه 5 شهر مشهد(

سیده طاهره سیدی1

1) دانشجو ارشد

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی برازش مدل ساختاری پیش بینی صالحیت حرفه ای معلمان بر اساس خودنظم دهی با میانجیگیری توانمندی روانشناختی معلمان ابتدایی ناحیه 5 شهر مشهد در سال 1041 بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و در زمره تحقیقات توصیفی و همبستگی )تحلیل مدل یابی( بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 5 شهر مشهد در سال تحصیلی 1041- 1041 بود. با بیش برآورد و پیش بینی ریزش آزمودنی به 154 نفر افزایش یافت .برای به دست آوردن نمونه، پژوهشگر به صورت غیرتصادفی و در دسترس از بین معلمانی که تمایل به پر کردن پرسشنامه ها دارند را انتخاب کرد. برای جمع آوری اطالعات از پرسشنامه های صالحیت حرفه ای کریمی )1931 ،) توانمندی روانشناختی اسپریتزر و میشرا )1335 )و خودنظمدهی هانگ و انل)1411 )استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها نشان داد مدل ساختاری پیش بینی صالحیت حرفه ای معلمان بر اساس خودنظم دهی با میانجیگیری توانمندی روانشناختی معلمان ابتدایی ناحیه 5 شهر مشهد دارای برازش مطلوب است. خودنظم دهی بر صالحیت حرفه ای معلمان ابتدایی ناحیه 5 شهر مشهد تاثیر مستقم دارد. توانمندی روانشناختی بر صالحیت حرفه ای معلمان ابتدایی ناحیه 5 شهر مشهد تاثیر مستقیم دارد. خودنظم دهی بر صالحیت حرفه ای با میانجیگیری توانمندی روانشناختی معلمان ابتدایی ناحیه 5 شهر مشهد تاثیر غیرمستقیم دارد. واژه هاي کليدي: صالحیت حرفه ای معلمان ،خودنظم دهی ،توانمندی روانشناختی، معادالت ساختاری
کلمات کلیدی : صالحیت حرفه ای معلمان خودنظم دهی توانمندی روانشناختی معادالت ساختاری