واکاوی مفهوم مصرف متظاهرانه در جامعه شبکه ای(با تاکید بر آراء کاستلز و وبلن)

واکاوی مفهوم مصرف متظاهرانه در جامعه شبکه ای(با تاکید بر آراء کاستلز و وبلن)

معصومه میرزائی1

1) دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا ، تهران، ایران.

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
چکیده مفهوم مصرف متظاهرانه در دنیای مدرن، امری است که از دیدگاه صاحب نظران متعدد مورد توجه قرار گرفته است و از زوایای گوناگونی به آن نگریسته شده است. می توان مدعی بود که ابعاد هویتی و زندگی ما برحسب روابطمان با کالاهای مصرفی تعیین می شود. امروزه شبكه هاي اجتماعي (آنلاین و آفلاین)، با تبلیغات گسترده و متنوع و با برجسته سازی برندها، منجر به گستردگی دامنه گرایش های انسان به مصرف کالاهای لوکس و به سبک زندگی تجملاتی می شوند. شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین کاتالیزورهای افزایش تمایلات افراد به دنیای مصارف نمایشی هستند و با از میان برداشتن محدودیت های انتخاب، نوع علایق انسان ها را تغییر می دهند. پژوهش حاضر با روش تحليلي- توصيفي و با بهره گيري از منابع كتابخانه اي انجام شده است. هدف تحقيق واكاوي ابعاد مصرف متظاهرانه مي باشد كه در اين راستا نقش شبكه هاي اجتماعي را در اين زمينه تبيين مي كند، لذا ابتدا به تشريح نظريات طبقه تن آسا «وبلن» و جامعه شبكه اي«كاستلز» و سپس به تبيين ارتباط شبكه هاي اجتماعي و رفتارهاي مصرفي متظاهرانه وپيامدهاي آن، می پردازد. کلید واژه شبکه های اجتماعی، طبقه تن آسا، خود ابرازی، تعاملات اجتماعی، مصرف متظاهرانه
کلمات کلیدی : شبکه¬های اجتماعی طبقه تن آسا خود ابرازی تعاملات اجتماعی مصرف متظاهرانه