نقش روانشناسی مدیریت ورزشی بر سلامت روان، مطالعه موردی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان نیمروز

نقش روانشناسی مدیریت ورزشی بر سلامت روان، مطالعه موردی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان نیمروز

پری ریگی1 مهدیه پهلوانی نیا2

1) دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی، دانشگاه آزاد واحد زابل،آموزگار مدرسه شهید عذ باشی
2) کارشناسی آموزش ابتدایی، آموزگار خرید خدمات مقطع ابتدایی شهید تیمور مراد قلی شهرستان نیمروز

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با رويكردي توصيفي، تحليلي به ارزیابی مزایای روان شناسی ورزش بر سلامت روان دانش آموزان پرداخته است. داده¬های تحقیق به دو روش کتابخانه¬ای و پرسشگری گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان نیمروز می باشد که براساس اطلاعات موجود از اداره آموزش و پرورش شهرستان نیمروز این شهرستان شامل دو مدرسه شهید تیمور مراد قلی و مدرسه عذر باشی در سال تحصیلی 1402- 1401 می باشد. مدرسه تیمور مراد قلی 116 دانش آموز در شش پایه و مدرسه عذباشی 117 دانش آموز در شش پایه ارائه شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 145پرسشنامه انتخاب گردید. ابزار پژوهش حاضر شامل دو پرسشنامه محقق ساخته است، برای سنجش پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که با استفاده از نرم¬افزار SPSS محاسبه گردید . نتایج کلی مبین این واقیت است تقویت‌ قوای جسمانی با میانگین 33/3 درصد نسبت به سایر گویه ها دارای بیشترین میانگین و ترویج روابط دوستانه قوی با 55/1 دارای کمترین میانگین بوده است. همچنین نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری حاکی از آن است که مقدار T محاسبه شده 05/42 بوده ، با درجه آزادی 145 و سطح معنی داری 00/0 می‌توان نتیجه گرفت که فرض صفر با اطمینان 95/0 (حتی 99/0) رد می¬شود. بنابراین بین مدیریت ورزشی در ارتقای سلامت روان دانش آموزان رابطه ی معنی داری وجود دارد. لذا مدیران نقش کلیدی در ارتقا سلامت روان ایفا می کند.
کلمات کلیدی : مدیریت ورزشی سلامت روان داش آموزان.