بررسی نقش هوش اجتماعی در میزان نشاط اجتماعی دانشآموزان ابتدایی
بررسی نقش هوش اجتماعی در میزان نشاط اجتماعی دانشآموزان ابتدایی
سمانه سادات جعفر طباطبایی1 آمنه ذاکری2
1) استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2) دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
محل انتشار :
همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
ارتقای شادی و نشاط اجتماعی در تمامی اقشار جامعه باید موردتوجه قرار گیرد، بنابراین این پژوهش باهدف بررسی نقش هوش اجتماعی در میزان نشاط اجتماعی دانشآموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه پژوهش حاضر، تمامی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه دو بهارستان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از بین آنها بهصورت نمونهگیری در دسترس 100 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001) و نشاط اجتماعی زارع و امین پور (1390) بودند. دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرمافزار SPSS نسخه 22 تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد همبستگی بین هوش اجتماعی (592/0=r) و مؤلفههای آن بانشاط اجتماعی مثبت و معنیدار می¬باشند (01/0>p). همچنین مؤلفههای هوش اجتماعی به شکل مثبت و معنیداری نشاط اجتماعی دانشآموزان ابتدایی را پیشبینی میکنند. از یافتههای پژوهش می¬توان نتیجه گرفت که هوش اجتماعی نقش کلیدی در نشاط اجتماعی دانش آموزان دارد.
کلمات کلیدی :
هوش اجتماعی
نشاط اجتماعی
دانشآموزان.