اثر بخشی مداخله تعهد و پذیرش بر خودشناسی انسجامی کارمندان فنی حرفه ای

اثر بخشی مداخله تعهد و پذیرش بر خودشناسی انسجامی کارمندان فنی حرفه ای

تکتم سادات جعفر طباطبایی1 فاطمه خاکشور شاندیز2 محمد شورابی3 زکیه شیخ زاده4

1) استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بیرجند،
2) استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بیرجند، ایران.
3) کارشناسی ارشد روانشناسی، گرایش شخصیت،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند،
4) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد بیرجند،

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
هدف از این پژوهش مداخله تعهد و پذیرش بر خودشناسی انسجامی کارمندان فنی حرفه‌ای می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارمندان فنی حرفه ای شهرستان بیرجند است. نمونه آماری ۲۶ نفر از کارمندان فنی حرفه ای به صورت دردسترس انتخاب شده و افرادی که در پرسشنامه خودشناسی یک انحراف معیار پایین‌تر از میانگین آن¬ها بودند انتخاب گردیده و به صورت تصادفی در دو گروه، ۱۳ نفر گروه آزمایش و ۱۳ نفر گروه کنترل جایگزین شدند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه خودشناسی انسجامی، قربانی و همکاران ( ۲۰۰۸) و مداخله تعهد و پذیرش، هیز و استروسال ( ۲۰۱۰) در هشت جلسه ۹۰ دقیقه¬ای برای گروه آزمایش توسط پژوهشگر انجام شد، و گروه کنترل هیچ گونه مداخله آموزشی دریافت نکردند. نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره با استفاده از نرم افزار spss 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر وجود تفاوت معنی داری میان گروه آزمایش و کنترل می باشد. یعنی اینکه مداخله تعهد و پذیرش افزایش معنی داری بر خودشناسی کارمندان فنی حرفه ای داشته است.
کلمات کلیدی : مداخله تعهد و پذیرش خودشناسی انسجامی فنی حرفه¬ای .