تأثیر آموزش خود متمایزسازی بر ابعاد انسجام روانی در دانشجویان
تأثیر آموزش خود متمایزسازی بر ابعاد انسجام روانی در دانشجویان
تکتم سادات جعفر طباطبایی1 محمد شورابی2 مرجان ضمانی3
1) استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بیرجند،
2) کارشناسی ارشد روانشناسی، گرایش شخصیت،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند،
3) کارشناسی ارشد روانشناسی، گرایش عمومی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند،
محل انتشار :
همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
افراد بر اثر آموزش سطوح تمایزیافتگی انسجام روانی خود را شناسایی کرده و توانمندی¬شان در برابر مشکلات¬ را بالا می¬برند در این راستا می¬توانند راهبردهای مناسب را در موقعیت¬های مختلف زندگی و مواجهه با مشکلات بکار بندند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش خود متمایزسازی بر ابعاد انسجام روانی در دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان متأهل کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد واحد بیرجند بود. نمونه آماری 36 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد بودند که به صورت هدفمند انتخاب شده و افرادی که در پرسشنامه، انسجام روانی یک انحراف معیار پایینتر از میانگین بودند انتخاب گردیده و به صورت تصادفی در دو گروه، 18 نفر گروه آزمایش و 18 نفر گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه انسجام روانی (آنتونووسکی، ۱۹۹۳) و مداخله تمایزیافتگی بر اساس تئوری سیستمی بوئن (1978) بود که در هشت جلسه ۹۰ دقیقهای برای گروه آزمایش توسط پژوهشگر انجام شد و گروه کنترل هیچگونه مداخله آموزشی دریافت نکردند. نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره با استفاده از نرمافزار spss 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر وجود تفاوت معنیداری میان گروه آزمایش و کنترل بود؛ یعنی اینکه مداخله تمایزیافتگی افزایش معنیداری بر ابعاد انسجام روانی دانشجویان داشته است.
کلمات کلیدی :
آموزش خود متمایزسازی
انسجام روانی
قابل درک بودن
قابل مدیریت بودن
معنی¬دار بودن .