اهمیت تربیت شهروندی در جلوگیری از آسیب های اجتماعی

فاطمه فیروزی1 نجمه فیروزی2 شیوا نظری3

1) کارشناسی حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، ایران
2) کارشناسی برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لار، ایران
3) کارشناس آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، ایران

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
این پژوهش باهدف بررسی اهمیت تربیت شهروندی در جلوگیری از آسیب های اجتماعی انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-اسنادی است که با روش کتابخانه ای و مروری بر منابع نظری مرتبط صورت گرفت؛ پس از تبیین مفاهیم و پیشینه ی تحقیق، به بررسی تربیت شهروندی و تاریخچه آن، تربیت شهروندی از دیدگاه اسلام، نقش برنامه های آموزش و پرورش در آموزش شهروندی دانش آموزان و آسیب های اجتماعی پرداخته شد. نتایج این بررسی نشان داد که آموزش و پرورش در جوامع امروزی به عنوان اصلی ترین نهاد آموزشی در جهت جلوگیری از انواع آسیب های اجتماعی و توسعه همه جانبه شخصیت دانش آموزان به شمار می رود. چرا که در پرتو تربیت است که افراد از آسیب های دور شده و متحول می شوند. در نتیجه آموزش مهم ترین رکن برنامه ریزی جامعه است و اصلی ترین عنصر در توسعه یک جامعه مردم آن جامعه هستند که باید از فرهنگ ، آگاهی و مهارت های گوناگون برخوردار باشند.
کلمات کلیدی : تربیت شهروند دانش آموز آسیب اجتماعی.