اثربخشی ورزش بر عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانش آموزان

زهرا شیردل1 صدیقه اکبری2 ام البنین مظفری3 صغری اشکنانی4

1) لیسانس، علوم تربیتی، گرایش مدیریت، دانشگاه پیام نور لامرد، ایران -
2) لیسانس، علوم تربیتی، گرایش مدیریت و برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور واحد اوز، ایران -
3) لیسانس آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه لامرد، ایران -
4) لیسانس آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه لامرد، ایران -

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی ورزش بر عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-اسنادی است که با روش کتابخانه¬ای و مروری بر منابع نظری مرتبط صورت گرفت؛ پس از تبیین مفاهیم و پیشینه¬ی تحقیق، به بررسی عزت نفس و مولفه های آن، عزت نفس تحصیلی، پیشرفت تحصیلی و معیارهای آن پرداخته شد. نتایج این بررسی نشان داد که يکي از بهترين، ساده ترين و مقرون به صرفه ترين عوامل جهت داشتن سلامت رواني در دانش آموزان، انجام فعاليت هاي ورزشي است. ورزش و فعالیت‌های بدنی به عنوان روشی بسیار کم هزینه و در دسترس است که در نقش آن بر ارتقای سلامت روانی و جسمانی تأکید بسیاری شده است. شواهد متعددی وجود دارد که انجام فعالیت‌های بدنی منظم، به ارتقای سلامت روان، افزایش عزت نفس در دانش آموزان و همچنین راندمان تحصیلی آنان منجر می‌شود.
کلمات کلیدی : ورزش عزت نفس عملکرد تحصیلی.