بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود پیوند با مدرسه دانش آموزان

بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود پیوند با مدرسه دانش آموزان

آفتاب شریفیان1 کیومرث کریمی2

1) کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
2) استادیار، گروه روان شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی در بهبود پیوند با مدرسه در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر مهاباد انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماري این پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر مقطع دور دوم متوسطه شهرستان مهاباد در سال 1400 بود که از بین آنها 40 نفر با روش نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه آموزش مهارت های زندگی قرار گرفت ولی گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند داده ها با استفاده از پرسشنامه پیوند با مدرسه SBQ جمع آوری شده و با استفاده از روش تحلیل کوواریانس در نرم افزار 23 SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی در بهبود پیوند با مدرسه دانش آموزان اثربخش بوده است. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده، آموزش مهارت های زندگی می تواند در بهبود پیوند با مدرسه دانش آموزان توسط روانشناسان و مشاوران مدارس مورد استفاده قرار گیرد.
کلمات کلیدی : پیوند با مدرسه مهارت های زندگی دانش آموزان