بررسی تاثیر رنگ و نور کلاس بر پرورش خلاقیت و انگیزش تحصیلی دانش آموزان

بررسی تاثیر رنگ و نور کلاس بر پرورش خلاقیت و انگیزش تحصیلی دانش آموزان

مرضیه عالی نژاد1 بتول کشوری2 مبینا نوروزی3 رخساره کریمی نژاد4

1) لیسانس آموزش ابتدایی
2) لیسانس آموزش ابتدایی
3) فوق لیسانس آموزش ابتدایی
4) لیسانس آموزش ابتدایی

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
این پژوهش باهدف بررسی بررسی تاثیر رنگ و نور کلاس بر پرورش خلاقیت و انگیزش تحصیلی دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-اسنادی است که با روش کتابخانه¬ای و مروری بر منابع نظری مرتبط صورت گرفت؛ پس از تبیین مفاهیم و پیشینه¬ی تحقیق، به بررسی نور و محیط آموزشی و تاثیر رنگ ها در محیط آموزشی، طراحی فضا برای کودکان، خلاقیت و نقش ویژه مدارس در پرورش خلاقیت، تاریخچه انگیزش و تعاریف آن پرداخته شد. نتایج این بررسی نشان داد که انگیزش تحصیلی با هدف های ویژه، نگرش ها و باورهای خاص، روش های نایل شدن به آنها و تلاش و کوشش فرد در ارتباط مستقیم است. ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ راه اﻳﺠﺎدﻋﻼﻗﻪ درﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪﮔﺎن ﺑﻬﺒﻮد ﺷﺮاﻳﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﺳـﺖ. از اﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪﮔﺎن ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ در ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻧﺎﺋﻞ آمده و اﻳﻦ ﻛﺴﺐ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻋﻼﻗﻪ و اﻧﮕﻴﺰش آﻧﻬﺎ را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺗﺎزه اﻓﺰاﻳﺶ داده و به تبع خلاقیت آنها را نیز شکوفا خواهد کرد.
کلمات کلیدی : خلاقیت انگیزش مدرسه فضای آموزشی ابتدایی.