بررسی نقش مدیریت مدرسه محور بر استقلال کاری ادراک شده و اشتیاق شغلی معلمان مقطع ابتدایی

بررسی نقش مدیریت مدرسه محور بر استقلال کاری ادراک شده و اشتیاق شغلی معلمان مقطع ابتدایی

سیده زهرا حسینی فدکی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪي ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﺮد و زن ﺑﻪ ﺣﺠﻢ966 ﻧﻔﺮ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮي ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪاي و ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﺪول ﮐﺮﺟﺴﯽ و ﻣﻮرﮔﺎن278 ﻧﻔﺮ (114ﻧﻔﺮ ﻣﻌﻠﻢ ﻣﺮد و 164 ﻧﻔﺮ ﻣﻌﻠﻢ زن) اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮايﮔﺮدآوري دادهﻫﺎي ﭘﮋوﻫﺶ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖﻣﺪرﺳﻪﻣﺤﻮري ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪي استقلال کاری و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪي اشتیاق شغلی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪوﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از روشﻫﺎي آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﻫﻢﭼﻮن ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و ﺗﺤﻠﯿﻞرﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮه ﻫﻢزﻣﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد: ﺑﯿﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﺤﻮري با استقلال کاری ادراک شده و اشتیاق شغلی ﻣﻌﻠﻤﺎن مقطع ابتدایی تربت حیدریه راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽداري وﺟﻮد دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ از ﺑﯿﻦ اﺑﻌﺎد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖﻣﺪرﺳﻪﻣﺤﻮر ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻌﺪ رﺳﺎﻟﺖ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﭘﯿﺶ¬ﺑﯿﻨﯽ استقلال کاری ادراک شده ﻣﻌﻠﻤﺎن را داﺷﺘﻪ و ﺑﻪ ﻋﻼوه، ﺑﻌﺪ رﺳﺎﻟﺖ و ﺗﻌﻬﺪ ﺑﺮ اشتیاق ﺷﻐﻠﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺗﺄﺛﯿﺮ داﺷﺘﻪ و ﻗﺪرت ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﮐﻨﻨﺪﮔﯽ آنرا دارﻧﺪ.
کلمات کلیدی : مدیریت مدرسه محور استقلال کاری ادراک شده اشتیاق شغلی