نقش فضای آموزشی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

نقش فضای آموزشی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

سکینه حاتمی1 حیدر حاتمی2 انسیه حاتمی3 طیبه حاتمی4

1) لیسانس علوم تربیتی، گرایش دبستان وپیش دبستانی دانشگاه پیام نور واحد لامرد
2) لیسانس علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور واحد اشکنان
3) لیسانس علوم تربیتی، گرایش دبستان وپیش دبستانی دانشگاه شیراز
4) لیسانس علوم قرآنی، گرایش تربیت معلم قرآن دانشکده علوم قرآنی شاهرود

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
این پژوهش باهدف بررسی نقش فضای آموزشی در انگیزش تحصیلی دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-اسنادی است که با روش کتابخانه¬ای و مروری بر منابع نظری مرتبط صورت گرفت؛ پس از تبیین مفاهیم و پیشینه¬ی تحقیق، به بررسی تاریخچه فضای آموزشی در جهان و ایران، علم روانشناسی محیط و استفاده در طراحی فضای آموزشی، عوامل موثر در فضای آموزشی، نقش فضای آموزشی در یادگیری، تاریخچه انگیزش و رویکردهای انگیزش تحصیلی پرداخته شد. نتایج این بررسی نشان داد که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یکی از شاخص‌های مهم در ارزشیابی آموزش‌وپرورش است و تمام کوشش‌ها در نظام آموزشی درواقع تلاش برای جامعه عمل پوشاندن بدین امر تلقی می شود. محققیق برای رسیدن به این هدف راه های مختلفی را پیشنهاد داده اند از جمله معلم، خانواده، کتاب و... در امر آموزش و یادگیری کودکان و نوجوانان نقش دارند. یکی دیگر از عوامل مؤثر در یادگیری دانش آموزان که در سیستم‌های نوین تربیتی به آن توجه ویژه‌ای می‌شود، فضای و محیط آموزشی است. با توجه به تحقیقات های متعدد می توان بیان داشت که فضای آموزشی می تواند دانش آموزا را مشتاق به حضور مجدد در کلاس و مدرسه کند یا او را از رفتن مجدد به مدرسه منع کند. پس برای داشتن ایجاد انگیزه بیشتر جهت حضور در کلاس های آموزشی و یادگیری بهتر باید به فضای آموزشی رسیدگی بیشتر شود و در معماری ها به استاندارها بیشتر دقت شود.
کلمات کلیدی : فضای آموزشی انگیزش تحصیلی مدرسه معلم دانش آموز دانشگاه.