تاثیر سبک زندگی بر عزت نفس دانش آموزان ابتدایی

زهرا شیردل1 مرضیه عالی نژاد2 زینب تکاپوی3 زهرا سپاسدار4

1) لیسانس، علوم تربیتی، گرایش مدیریت، دانشگاه پیام نور لامرد، ایران -
2) فوق لیسانس، تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد واحد لامرد، ایران -
3) لیسانس، آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی لامرد، ایران -
4) لیسانس، قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد لامرد، ایران -

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
این پژوهش باهدف تاثیر سبک زندگی بر عزت نفس دانش آموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-اسنادی است که با روش کتابخانه¬ای و مروری بر منابع نظری مرتبط صورت گرفت؛ در این پژوهش به بررسی سبک زندگی و ویژگی های آن، اهمیت سبک زندگی، ماهيت عزت نفس و نظريات مرتبط با آن پرداخته شد. نتایج این بررسی نشان داد که در حوزه مسائل کلان مرتبط با حوزه تربیت، موضوع سبک زندگی افراد است. سبک زندگی همواره یکی از مباحث عمده و بسیار مهم در زمینه تربیت فرزند است که اندیشمندان مختلف موارد متعددی را پیرامون سبک زندگی افراد بیان می کنند. می توان گفت پیشرفت یا پسرفت های افراد مختلف اغلب متاثر از سبک های زندگی آن هاست. یکی از موارد مرتبط با سبک زندگی، افزایش عزت نفس در افراد می توان بیان کرد. پس برای افزایش عزت نفس در دانش آموزان به خصوص دانش آموزان ابتدایی که آینده سازان کشور هستند باید به سمت تقویت ظرفیت های سبک زندگی و آموزش مهارت های زندگی رفت. این آموزش ها می تواند به روش نظام مند و کاربردی و در مقاطع و مجامع گوناگون ارائه گردد تا بتواند ضمن گسترش فرهنگ زندگی اجتماعی جدید، امکان تاثیرگذاری سبک زندگی در فرآیندهایمختلف را فراهم سازد.
کلمات کلیدی : سبک زندگی عزت نفس دانش آموز پیشگیری فرهنگی