طراحی و اجرای برنامه درسی مبتنی بر بازی های آموزشی

زهرا شیردل1 زهرا جعفری2 فاطمه قدرتی3 نرگس فدایی4

1) لیسانس، علوم تربیتی، گرایش مدیریت، دانشگاه پیام نور لامرد، ایران -
2) لیسانس، راهنمایی و مشاوره ، تربیت معلم شیراز، ایران -
3) لیسانس، زبان وادبیات فارسی، پیام نور لامرد، ایران -
4) فوق دیپلم، بهداشت مدارس، دانشگاه آزاد فیروز آباد، ایران -

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
این پژوهش باهدف بررسی طراحی و اجرای برنامه درسی مبتنی ر بازی های آموزشی انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-اسنادی است که با روش کتابخانه¬ای و مروری بر منابع نظری مرتبط صورت گرفت؛ پس از تبیین مفاهیم و پیشینه¬ی تحقیق، به بررسی مفهوم برنامه ریزی درسی، تعریف بازی و ضرورت استفاده از بازی های آموزشی پرداخته شد. نتایج این بررسی نشان داد که نظام آموزش و پرورش در هر جامعه ای برای حصول به رشد و تعالی آن جامعه، نیاز به برنامه ی کاملا مدون و جامع دارد که به صورت برنامه درسی در دسترس منابع انسانی قرار می گیرد. متاسفانه نظام آموزش و پرورش ایران به صورت اعم و نظام برنامه ریزی درسی به صورت اخص به شیوه تصمیم گیری سنتی و متمرکز اداره می شود. این برنامه ها به صورت کاملاً از پیش تعریف شده و به شکل کتاب درسی، امکان هرگونه دخل و تصرف را از معلم و دانش آموز گرفته و سلب می کند. نظام آموزش و پرورش باید در طراحی برنامه ریزی های درسی خود به علائق دانش آموزان توجه کند. استفاده از بازی های آموزشی در برنامه ریزی درسی می توانند بسیار مفید و کارآمد باشد. هدف غایی این بازی ها فقط تفنن یا پرکردن اوقات فراغت نیست، بلکه چنین بازی هایی، در ضمن ایجاد لحظاتی لذت بخش و فرح انگیز برای دانش آموزن، با فراهم ساختن تجربه هایی نزدیک به تجربه های دست اول، یادگیری سریعتر و پایدارتر را سبب می شوند. امروزه اهمیت و ارزش بازی در دوران کودکی به وسیله پژوهش های گسترده مورد توجه ویژه قرار گرفته است. بازی روی رشد جسمی، عاطفی، ذهنی، آموزشی، اخلاقی، شخصیتی و اجتماعی افراد تأثیر می گذارد و ارزش تشخیصی و درمانی نیز دارد. در نتیجه آموزش و پرورش برای بهبود فرآیند یاددهی یادگیری باید در برنامه ریزی های درسی خود به بازی های آموزشی توجه ویژه داشته باشد.
کلمات کلیدی : طراحی آموزشی بازی بازی آموزشی کودک