اثربخشی ورزش یوگا بر سلامت روان دانش آموزان دارای اختلال وسواس
اثربخشی ورزش یوگا بر سلامت روان دانش آموزان دارای اختلال وسواس
عادل امیرخانلو1 سپیده میرزایی2
1) گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2) کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
محل انتشار :
همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی ورزش یوگا بر سلامت روان دانش آموزان دارای اختلال وسواس انجام شد، روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش حاضر، تمامی دانشآموزان 9 تا 12 ساله شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401 ناحیه یک شهر بهارستان بودند که به دلیل مشکلات وسواسی جبری به مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره مراجعه کرده بودند و از میان آنان 3028 نفر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و ویلیامز (1988) در جمع اوری اطلاعات استفاده شد. برنامه ورزش یوگا برای گروه آزمایش برگزار شد، اما در بین به گروه گواه هیچ آموزشی داده نشد، سپس از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد؛ جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 24 و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد برنامه ورزش یوگا موجب بهبود سلامت روان دانش آموزان دارای اختلال وسواس شد (001/0>P). پیشنهاد میگردد که از تمرینات یوگا بهمنظور بهبود سلامت روان دانش آموزان دارای اختلال وسواس استفاده شود.
کلمات کلیدی :
یوگا
سلامت روان
اختلال وسواس فکری-عملی