بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

زهرا عرب زوزنی1 جعفر ترابی2 صغرا عرب زوزنی3 فاطمه عرب زوزنی4

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات ،ایران
2) کارشناسی رشته الهیات ،دانشگاه فرهنگیان مشهد ،ایران
3) کارشناسی آموزش ابتدایی ،دانشگاه فرهنگیان مشهد ،ایران
4) کارشناسی بهداشت عمومی ،دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ،ایران

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
یکی از مفاهیم روانشناختی که اخیراً توسط دانشمندان علوم تربیتی مطرح گردیده است، حمایت اجتماعی می باشد. این موضوع نیز یکی از نیازهای اساسی افراد بشر در طول تاریخ بوده است. بررسی متغیرهایی که با پیشرفت تحصیلی در دروس مختلف رابطه دارد، یکی از موضوعات اساسی پژوهش در نظام آموزش و پرورش است. پیشرفت تحصیلی در گروي عوامل بسیاري می¬باشد که می¬توان آن را به دو دسته کلی تقسیم نمود: دسته اول عواملی می باشد که مربوط به تفاوت هاي فردي و دسته دوم عوامل مربوط به مدرسه و نظام آموزش و پرورش است. به عبارتی پیشرفت تحصیلی گاه به علت خصائص و ویژگیهاي شخصیتی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان صورت می گیرد و گاه به علت کارکردهاي مدرسه و نظام آموزش و پرورش که البته این دو در تعامل با یکدیگر هستند. عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی از دیدگاه تفاوت هاي فردي متفاوت است. از جمله این عوامل هوش و استعداد فرد، انگیزش، علاقه، محیط خانواده، متغیرهاي شخصیتی و غیره می باشند.هدف از انجام این پژهش بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است . در این پژوهش روش جمع‌آوري اطلاعات و داده‌ها با استفاده از تكنيك پرسشنامه و مطالعات اسنادي انجام می-گیرد در حقیقت روش شناختی این مطالعه تلاش می¬کند که از دو جنبه به موضوع بپردازد.: الف - ابتدا در زمینه مطالعات مقدماتی و اکتشافی تحقیق، مطالعاتی در زمینه نظریه‌های علمی اندیشمندان مختلف و تحقیقات گذشته (‌کتابخانه‌ای و اینترنتی‌) صورت خواهدگرفت. ب - روش دوم از از تکنیک تحقیق پرسشنامه استفاده شده است. که روایی و پایایی آن انجام شده است . با توجه به بررسی ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرها ، می¬توان گفت: چون ضریب همبستگی محاسبه شده در بین دو متغیر حمایت اجتماعی از سوي خانواده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (840/0r = ) است و با توجه به این¬که سطح معناداری درجدول قید شده (000/0) و کمتر از يك درصد (01/0) است، پس باید گفت بین این دو متغیر رابطه و همبستگی مستقیم وجود دارد. در نتیجه فرضیه پژوهش پذیرفته می¬شود. بنابراین می¬توان گفت: حمایت اجتماعی از سوي خانواده ،دوستان و معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد (01/0 sig<).
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی :حمایت اجتماعی پیشرفت تحصیلی