تحلیل محله جلفای اصفهان از منظر فرهنگی و تأثیر آن بر شکل گیری مکان های سوم

تحلیل محله جلفای اصفهان از منظر فرهنگی و تأثیر آن بر شکل گیری مکان های سوم

کیمیا کاظمی 1 کیمیا کاظمی 2

1 ) دانشجوی کارشناسی برنامه¬ریزی شهری، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران مرکز تحقیقات افق‌های نوین در معماری و شهرسازی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران
2 ) دانشجوی کارشناسی برنامه¬ریزی شهری، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران مرکز تحقیقات افق‌های نوین در معماری و شهرسازی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(3icacu.ir)
چکیده :
فضاهای شهری، ظرف فعالیت¬های شهری¬و بستری برای تعاملات اجتماعی و زمینه¬ساز شکل¬گیری سرمایه¬ی اجتماعی به¬شمار می¬آیند. این فضاها مردم را به حضور و برقراری مراودات اجتماعی دعوت می¬کند و در آن¬جا تجربه¬ی برخورد با دیگران، حس تعلق به جامعه، دیدارهای چهره به چهره، دیدن و دیده¬شدن، به¬عنوان یکی از مهم¬ترین نیازهای انسان اتفاق می¬افتد. این مکان¬ها که از آن¬ها به¬عنوان مکان¬های سوم یاد می¬شود، متأثر از عوامل گوناگونی پدید می¬آیند و نقش مؤثری در پاسخ¬ به نیازهای اجتماعی بشر دارند. پژوهش حاضر به روش توصیفی¬و تحلیلی و با بهره¬گیری از روش تحلیل SWOT ، به تحلیل محله¬ی جلفای اصفهان از منظر فرهنگی و تأثیر آن بر شکل¬گیری مکان¬های سوم می¬پردازد. در تحلیل بخش¬های مختلف محله، عواملی از جمله عناصر طبیعی مانند فضای سبز بیشه در بخش میانی محله، پاکیزگی و لطافت هوا، کاهش ترافیک، بافت ارگانیک، مسیر پیاده¬راه، تعدد کافه¬ها و مراکز خرید، تنوع فعالیت و عوامل دیگر بر کیفیت شکل¬گیری مکان-های سوم تأثیر¬گذار است. این مکان¬ها، مي¬تواند به¬عنوان بازنمايي از نظام معناداري اجتماعي¬و فرهنگي و در¬جهت تقویت ارزش¬های انسانی، بومی و طبیعت در محلات شهری، ازجمله¬ی محله¬ی جلفای اصفهان، عمل کند.
کلمات کلیدی : محله¬ی جلفای اصفهان منظر فرهنگی مکان¬ سوم پاتوق