بررسی تاثیر طراحی معماری مدارس بر کاهش استرس دانش آموزان (مدارس دبیرستان دوره دوم)

بررسی تاثیر طراحی معماری مدارس بر کاهش استرس دانش آموزان (مدارس دبیرستان دوره دوم)

حدیثه پرناک1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(3icacu.ir)
چکیده :
یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفت و توسعه در کشورهای گوناگون، توجه به فرآیند انگیزش تحصیلی در آن کشورها بوده است. هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان مدارس دبیرستان بود. برای ارائه این الگو و به دست آوردن داده های متناسب با زمینه مورد مطالعه از روش کیفی نظریه داده بنیاد استفاده شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر صاحب نظران و متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره حوزه دبیرستان بودند که تعداد ۲۱ نفر از میان آنها به صورت نمونه گیری نظری جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند و مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت اعتبار یافته ها با روش تطبيق توسط اعضا و مصاحبه های آزمایشی انجام شد به منظور تجزیه و تحلیل داده های کیفی از کدگذاری باز محوری و گزینشی استفاده شد. نتایج گویای آن است که ۷۲۵ گزاره مفهومی اولیه با ۲۴ مقوله اصلی و ۸۳ مقوله فرعی در قالب ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی شامل موجبات علی (مقوله)، پدیده اصلی افزایش انگیزش تحصیلی شرایط زمینه ای (مقوله)، شرایط محیطی مقوله راهبردها مقوله و پیامدها مقوله شناسایی شدند. یکپارچه سازی مقوله ها بر مبنای روابط موجود بین آن ها پیرامون محور افزایش انگیزش تحصیلی شکل دهنده مدل پارادایمی است که الگوی افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان مدارس دبیرستان را منعکس می کند.
کلمات کلیدی : طراحی معماری مدارس کاهش استرس دانش آموزان دبیرستان دوره دوم