بررسی نقش خوانایی و مسیریابی در فضاهای جمعی و عمومی (پژوهش مروری)

بررسی نقش خوانایی و مسیریابی در فضاهای جمعی و عمومی (پژوهش مروری)

علی عابدینی1 شهاب کریمی نیا2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری، مرکز تحقیقات افق های نوین در معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2) Master of Architecture student, Department of Architecture, New Horizons Research Center in Architecture and Urban Planning. Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(3icacu.ir)
چکیده :
فرآیند مسیریابی و خوانایی در فضاهای عمومی و همچنین تبیین اصول شناخت فضایی و مؤلفه¬های موردنیاز به-منظور تسهیل مسیریابی در این¬گونه فضاها، به¬منظور طراحی بهینه¬ی این گونه فضاها و پرهیز از سردرگمی کاربران، ضرورت دارد. هنگامی که محیط خوانا و سیستم مسیریابی آسانی خلق شود، دانش فضایی افراد در آن محیط افزایش می¬یابد. پژوهش حاضر بر¬مبنای مطالعات کتابخانه¬ای و با مرور مجموعه¬ای از مقالات مربوط به سال¬های 2024 تا 2000، مقوله¬ی مسیریابی و خوانایی را عمدتاً در فضاهای جمعی¬و عمومی مورد بررسی قرار می¬دهد. با بررسی مطالعات و تحقیقات انجام ¬شده در زمینه¬ی مسیریابی و خوانایی در معماری فضاهای جمعی می¬توان به این موضوع پی برد که میزان درک انسان از محیط، نوع حرکات و جستجوی او در فضای معماری و رسیدن به شناخت کافی از فضاهای یک بنا تا حد زیادی به نوع سیستم مسیریابی آن مجموعه و میزان خوانایی فضاها بستگی دارد. این تحقیقات بیشتر ساختمان¬ها و بناهای ساخته¬شده را مورد تحلیل¬¬و بررسی قرار داده¬اند و متغیر¬های مورد نظر محقق در این ساختمان¬ها بررسی شده یا این¬که توانسته¬اند متغیرهای جدیدی را از تحقیقاتشان استخراج کنند. در مطالعات و پیشینه¬های موجود متغیرهای بسیاری مورد تحلیل قرار گرفته¬اند و درجه¬ی اهمیت آن¬ها تا حدودی مشخص شده و می توان این متغیرها را به دو دسته متغیر¬های اصلی و فرعی تقسیم کرد.
کلمات کلیدی : خوانایی فضای عمومی دسترسی ادراک