بررسی جایگاه ایده و خیال در فرآیند طراحی از منظر فروید

بررسی جایگاه ایده و خیال در فرآیند طراحی از منظر فروید

شایان کریم آقایی1

1) دانشجوی دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(3icacu.ir)
چکیده :
در خلق اثر هنری، خیال جایگاه و اهمیت ویژه ایی دارد به سبب اینکه انسان در خلق این اثر بیشتر از ادراک خیالی وقوه خیال خود بهره میگیرد، به عبارتی دیگر هر مفهوم و معنایی را برای تجسم کردن در عالم و دنیای محسوس باید از خیال عبور کند .قوه خیال هنرمند،به او کمک میکند که تصاویر و مفاهیم جدیدی را خلق کند فراتر از ماده یاری این قوه تخیل و خیال این معنا را به به صورت معماری باز می آفریند بحث در مورد رویا از دوران باستان شروع شده اما به طور جدی به رویا از سال1899 پرداخته شد که فروید کتاب تفسیر رویا را منتشر کرد. زیمگوند فروید رویا را محصول امیال سرکوب شده انسان میداند که تا ضمیر ناخودآگاه پس رانده شده اند ،ولی در رویا مجال ظهور پیدا می کنند. هدف از این پژوهش، تبیین جایگاه ایده و رویا در طرح معماری است و تبیین نقش و تاثیر آن در فرایند طراحی معماری است و همچنین رویکرد و نظرات فروید در این زمینه بررسی می شود.
کلمات کلیدی : ایده و خیال طراحی معماری رویا زیگموند فروید ذهن.