ارزیابی تخصیص تعادل ترافیک مارکوین بر اساس مدل تعمیم یافته ‌شبکه

ارزیابی تخصیص تعادل ترافیک مارکوین بر اساس مدل تعمیم یافته ‌شبکه

پویان نظریان1 سید امیرحسام ساداتی2

1) دانشجوی مقطع¬ دکتری، گروه عمران، واحد علوم و تحقیقات آیت¬ا...¬آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.
2) دانشجوی مقطع¬ دکتری، گروه عمران، واحد بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران.

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(3icacu.ir)
چکیده :
افزایش روز افزون فعالیت‌هاي بشري به همراه گسترده‌تر شدن کلان شهرها، موجب شـده تـا مدیران و متصدیان حوزه شهري، در فکر یافتن روش‌هایی نوینی جهت مدیریت مشکلات حمل‌ونقلی ناشی از این فعالیت‌ها باشند. نیاز فراوان به حمل‌ونقل و تردد در سطوح مختلف جابه‌جایی مسافر و بار، روند صعودي تقاضا و لزوم استفاده از دستاوردهاي به روز ترافیکی و شبیه‌سازي رفتارهاي ترافیکی در انجام این سفرها، مهم‌ترین مسائلی هستند که دیدگاه‌ها را به خود جلب نموده‌اند. در فرآیند چهار مرحله‌اي برنامه‌ریزي حمل‌ونقل، چهارمین گام، تخصیص ترافیک می‌باشد، در این مرحله حجم تقاضاي ترافیکی بین گره‌هاي مختلف شبکه، به مسیرهاي مختلف تخصیص پیدا میکند. مطالعه حاضر، تخصیص تعادل ترافیک مارکوین را بر اساس مدل مقدار حدی تعمیم یافته شبکه ایجاد می‌کند که آن را تخصیص تعادل مدل مقدار حدی تعمیم یافته شبکه می‌نامند. استفاده از مدل مقدار حدی تعمیم یافته شبکه برای مدل‌سازی انتخاب مسیر اخیراً پیشنهاد شده است و امکان دستیابی به همبستگی مسیر را بدون شمارش مسیر مشخص فراهم می‌کند. با این حال، ویژگی‌های نظری مدل در تخصیص ترافیک، چندان بررسی نشده است، که کاربرد عملی مدل مقدار حدی تعمیم یافته شبکه در زمینه تخصیص ترافیک را محدود کرده است. مطاله حاضر با ارائه تحولات نظری لازم برای تخصیص تعادل مدل مقدار حدی تعمیم یافته شبکه به شکاف تحقیقاتی می‌پردازد. فرمول‌های بهینه‌سازی معادل برای تخصیص تعادل مقدار حدی تعمیم یافته شبکه ارائه شده است. فرمول‌بندی‌ها به ما امکان استخراج هر دو نوعِ اولیه و دوگانه الگوریتم‌های کارآمد را استخراج می‌دهند. به طور خاص، الگوریتم دوگانه، مبتنی بر روش گرادیانِ شتاب‌دار است که برای تخصیص ترافیک اعمال می‌شود. آزمایش‌ها و نتایج عددی، همگرایی و رابطه مکمل عالی الگوریتم‌های اولیه و دوگانهِ پیشنهادی را نشان دادند.
کلمات کلیدی : تخصیص ترافیک مارکوین مدل تعمیم‌یافته شبکه گرادیان تسریع‌شده خطی‌سازی جزئی.