تبیین مدل ساختاری مدیریت دانش(شاهد تجربی: شرکت ایران خودرو)

علی مرزبان عباس آبادی1 فاطمه یحیی تبار2 معصومه مرزبان عباس آبادی3

1) دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد تبریز، کارشناس بخش معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو، تهران، ایران.
2) مدرس دانشگاه، مازندران، ایران.
3) دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در حسابداری، مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی(meaconf.com/2nd)
چکیده :
در عصر کنونی، سازمان ها دریافته اند که عمرشان تداوم نخواهد یافت مگر آنکه راهبردی ویژه برای مدیریت و ارزش گذاری دانش سازمانی خود داشته باشند. در نتیجه، راهبردها و چرخه هایی برای اجرای مدیریت دانش عرضه شده است، به گونه ای که، با تحولات رخ داده در عرصه جهانی، اکنون توجه مدیران و نظریه پردازان مدیریت بیش ازپیش به دارایی های فکری سازمان ها معطوف شده است.. هدف از پژوهش حاضر تبیین مدل ساختاری مدیریت دانش در شرکت ایران خودرو بوده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و در زمره تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و پرسنل بخش معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو تشکیل می‌دهند که دارای تجربه کاری بالای 5 سال و تحصیلات کارشناسی و بالاتر بوده اند و تعداد آنها 400 نفر بوده و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 196 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند که پرسشنامه بین این افراد بصورت تصادفی توزیع گردید. نتایج نشان داده است که مدل ساختاری مدیریت دانش در شرکت ایران خودرو از برازش خوبی برخوردار بوده است. در پایان نیز پیشنهاداتی از قبیل تهیه و تدوین نقشه دانش در شرکت ایران خودرو به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف دانشی و تلاش برای غنی سازی ضعف های دانشی.ارائه گردید.
کلمات کلیدی : مدیریت دانش خلق دانش انتقال دانش بهره گیری و بکارگیری دانش بروزرسانی دانش.