ﺑﺮرﺳﻲ اثرپذیری سیاست های ﻛﺴﺐ وکار ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ نیروهای انسانی در شرکت های دولتی و غیر دولتی

ﺑﺮرﺳﻲ اثرپذیری سیاست های ﻛﺴﺐ وکار ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ نیروهای انسانی در شرکت های دولتی و غیر دولتی

آذین مبلغ ناصری1

1) كارشناسي ‌ارشد مديريت کسب و کار، گرایش بازاریابی، دانشگاه پیام نور واحد دماوند، تهران، ايران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در حسابداری، مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی(meaconf.com)
چکیده :
ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ اﻣﺮوزه ﺑﺎ ﻣﺤﻴﻂ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ ﭘﺮ ﺗﻨﺸﻲ ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪه و ﺑﺮاي ﺣﻔﻆ و ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﻴﺪن ﻣﻴﺰان ﻓﺮوش، ﺳﻬﻢ ﺑﺎزار و ﺳﻮدآوري در ﭼﺎﻟﺶ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻳﻜﻲ از اﺳﺎﺳﻲﺗﺮﻳﻦ اﺟﺰا ﺑﺮاي ﻛﺴﺐ ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ و ﺳﻮدآوري ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﻲآﻳﺪ. اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر و اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ اﺻﻮﻟﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎي ﺷﺮﻛﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻲﮔﺬارﻧﺪ و ﺑﺎﻋﺚ اﻳﺠﺎد رﻓﺘﺎرﻫﺎﻳﻲ ﻣﻲﮔﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد را ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻛﺮده و ﺑﻘﺎي ﺷﺮﻛﺖ را ﺗﺪاوم ﻣﻲﺑﺨﺸﻨﺪ، در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻓﻌﺎﻻﻧﻪ و ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻫﺪاﻳﺖ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻜﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد. این مقاله به بررسی اثرپذیری سیاست های کار بر افزایش عملکرد نیروهای انسانی در شرکت های دولتی و غیر دولتی می‌پردازد. در این راستا، با استفاده از روش تحقیقات کمّی و کیفی، داده های مورد نظر جمع آوری شده و با استفاده از نرم‌افزار SPSS و LISREL تحلیل شده است. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف از ﻧﻮع ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻛﺎرﺑﺮدي اﺳﺖ، و از ﻧﻈﺮ روش ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و از ﻧﻮع ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮاي ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ از روش ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺗﺎﻳﻴﺪي اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ از ﺿﺮﻳﺐ آﻟﻔﺎي ﻛﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﻳﺪ اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر و اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﻠﻲ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ واﺳﻄﻪاي ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎي ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺑﺮاي ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار اﺳﺖ نتایج نشان می‌دهد که سیاست های کار به عنوان یک عامل مؤثر در بهبود عملکرد نیروهای انسانی در شرکت ها عمل می‌کنند. همچنین، بین شرکت های دولتی و غیر دولتی تفاوت قابل توجه در اثرپذیری سیاست های کار وجود دارد. در نهایت، پژوهشگران پاسخگو به سؤالات پژوهش خود شده و پژوهش خود را با جامعه علمی به اشتراک گذاشته‌اند.
کلمات کلیدی : اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎي ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد بازاریابی