تاثیرورزش بریادگیری وعملکردحرکتی دانش آموزان پیش فعال

تاثیرورزش بریادگیری وعملکردحرکتی دانش آموزان پیش فعال

حمیده عیوض زاده1 زیباوطنخواه2

1) کارشناس ارشدمدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی
2) دانشجو دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در حسابداری، مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی(meaconf.com)
چکیده :
ﻣﻘﺪﻣﻪ: باتوجه به این که رشد مهارتها وعملکرد حرکتی اساس یادگیری بعدی راتشکیل می دهد دانش آموزان مبتلا به نارسایی توجه /پیش فعالی به نوعی بااختلات عملکرد حرکتی دراین زمینه مواجه هستند،لذااین اختلال باید به گونه ای اصلاح شودکه پیچدگی حرکتی قبل ازشروع آموزش وتمرین عملکرد حرکتی .برطرف شود.مبتلایان در ﺑﺎﻟﯿﻨی مشخص ﻣﺸکﻼت اﺧﺘﻼل دراین رابطه مهارتهای حرکتی دارند.عبارتند.از1-مشکل درفعالیت های وعملکرد ورزشی2-مشکل درخام حرکتی3-بی قراری حرکتی ترین ویژگی آسیب شناختی این دانش آموزان محسوب می شود4-عدم پیروی ازدستورات معلم موادوروشهای :53 دانش آموز13-15 سالگی مبتلاAdhd براساس ملاک های پرسشنامه کانرزبه عنوان نمونه مورد انتخاب شده 55دانش آموز دختردراین محدوده سنی به عنوان نمونه انتخاب شدند سپس هردوگروه به وسیله آزمون رشد حرکتی مورد بررسی قرارگرفتند. یافته ها ی پژوهش: دانش آموزان مبتلا به Adhdدر آزمون عملکرد حرکتی عملکرد ضعیف تری داشتند .همچنین در تنظیم حرکات ،بازداری حرکتی،تعادل حرکتی،انعطاف پذیری حرکتی،چابکی و مهارتها ی حرکتی و اجرای مهارت ورزشی با مشکل مواجه بودند . بحث و نتیجه گیری: اولین پاسخ رفتاری دانش آموزان از نوع حرکتی است که در فرایند یادگیری عملکرد حرکتی امری قابل توجه است .مهارتهای حرکتی دانش آموزان مبتلا به Adhdتفاوت زیادی با دانش آموزان عادی دارد ،توان بخشی این اختلال میتواند به عملکرد حرکتی این افراد کمک کند .این تحقیق برای دانش آموزان پیش فعال متوسطه اول کاربرد دارد .
کلمات کلیدی : ورزش ْعملکرد حرکتیْ پیش فعالْ یادگیریْ دانش آموزان