بازتاب ذهنی و تجلی کهنالگوی سواستیکا در انسان کامل به عنوان نماد عالم اکبر: مورد مطالعه کتیبههای مسجد جامع اصفهان
بازتاب ذهنی و تجلی کهنالگوی سواستیکا در انسان کامل به عنوان نماد عالم اکبر: مورد مطالعه کتیبههای مسجد جامع اصفهان
آپه نا اسفندياري1
1) استادیار پژوهشی و عضو هيات علمي پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده هنرهای سنتی، تهران، ایران
محل انتشار :
نهمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(9icsau.ir)
چکیده :
« سواستیکا» با چهار رأس بر پایه مربع، که قدمتی تاریخی و کهن در فرهنگ و هنر ایرانزمین در کلیه هنرها از پیش از اسلام تا دوران پس از اسلام با کاربردها و کارکردهای مختلف داشته است، نماد و رمزی است که با لایههای فراوان، تداعیکنندۀ معانی عظیمی در فرهنگ و هنر اسلامی است. پیوند این نماد با عالم اکبر و انسان کامل و در عین حال، تعامل با عالم اصغر در انسان فانی در تحقیقات عرفان، دین و هنر اسلامی، کمتر مورد توجه بوده است بر همین اساس، پرسش مقاله بر این مبنا شکل گرفت که سواستیکا با قدمتی تاریخی و کهن در فرهنگ و هنر ایرانزمین، چگونه تداعیکنندۀ انسان کامل در هنر اسلامی است؟ پژوهش حاضر با استفاده از روش پژوهش: توصیفی- تحلیلی و از نوع کیفی و ابزار گردآوری دادهها کتابخانهای به بررسی این پرسش میپردازد. یافتهها نشان میدهد که همخوانی و تطابق میان سواستیکا و انسان کامل در اسلام و نیز نحوه حضور این رمز در تزئینات معماری اسلامی وجود دارد. سواستیکا با قابلیت هرمنوتیکی فراوان به مثابه رمزی مقدس اجازه تأویل و تفسیر را به مخاطبان خویش داده است و به عنوان نماینده و رمز انسان کامل از نظر خصایل، دارای شباهتهای فراوانی با او است.
کلمات کلیدی :
سواستیکا
عالم اصغر و اکبر
انسان کامل