تولید کامپوزیت های بتن سبز شامل الیاف پسماند پلاستیکی فلزی شده و خاکستر سوخت روغن نخل

تولید کامپوزیت های بتن سبز شامل الیاف پسماند پلاستیکی فلزی شده و خاکستر سوخت روغن نخل

فاطمه بهاروند1

1) کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست

محل انتشار : نهمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(9icsau.ir)
چکیده :
در میان راه‌حل‌های موجود بالقوه برای یک محیط تمیزتر، یکی از انها به حداقل رساندن مصرف مصالح غیرقابل ‌تجزیه زیستی و کاهش پسماند است. تولید و دفع پلاستیک‌های پسماند اثرات شدیدی بر محیط‌زیست دارد. استفاده از مصالح پسماند جامد در ساخت‌وساز پایدار به دلیل هزینه کمتر مصالح پسماند همراه با صرفه‌جویی در مکان‌های دفن زباله، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌است. در این مقاله، امکان‌ ارزیابی و استفاده از الیاف پسماند پلاستیکی فلزی شده (‏MPW)‏و خاکستر سوخت روغن نخل (‏POFA)‏در تولید کامپوزیت های بتنی با ارزیابی خواص مکانیکی و سرعت پالس اولتراسونیک مورد بررسی قرار گرفت. شش مخلوط بتنی حاوی الیاف پسماند پلاستیکی فلزی شده MPW به صورت متغیر از ۰ تا ۱.۲۵ % با طول ۲۰ میلی متر از سیمان پورتلند معمولی (‏OPC)‏ساخته شدند. شش مخلوط بتنی مختلف با میزان الیاف یکسان نیز ساخته شدند، که در آن ۲۰ % خاکستر سوخت روغن نخل POFA جایگزین سیمان پورتلند معمولی OPC شد. نتایج نشان می‌دهد که الیاف پسماند پلاستیکی فلزی شده MPW، به همراه خاکستر سوخت روغن نخل POFA کارایی بتن‌ها را کاهش داده‌اند. همچنین مشخص شده‌است که با اضافه کردن الیاف پسماند پلاستیکی فلزی شده MPW به مخلوط‌های بتنی، مقاومت فشاری برای مخلوط‌های سیمان پورتلند معمولی OPC و خاکستر سوخت روغن نخل POFA در سنین اولیه گیرش بتن کاهش می‌یابد. اگرچه در دوره عمل‌آوری ۹۱ روزه، این مخلوط‌ها حاوی خاکستر سوخت روغن نخل POFA بودند که مقاومت فشاری بالاتری از مخلوط‌های دارای سیمان پورتلند معمولی OPC داشتند. مخلوط های دارای الیاف پسماند پلاستیکی فلزی شده MPW و خاکستر سوخت روغن نخل POFA همچنین مقاومت کششی و خمشی را افزایش دادند و در نتیجه باعث افزایش انعطاف‌پذیری شدند.. این مطالعه نشان داد که الیاف پسماند پلاستیکی فلزی شده MPW پتانسیل استفاده در بتن پایدار با بهبود خواص مکانیکی را دارند.
کلمات کلیدی : پایداری خاکستر سوخت روغن نخل بتن الیاف پسماند پلاستیکی فلزی شده خصوصیات فیزیکی و مکانیکی