نقش نور بر ادراک کاربر در معماری ایرانی
نقش نور بر ادراک کاربر در معماری ایرانی
مرتضی ناظمی فر1 الهام ناصری2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایران
2) ، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایران
محل انتشار :
نهمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(9icsau.ir)
چکیده :
نور به عنوان نمادی از خداوند و سرچشمه هستی ، همیشه در معماری حضوری ذاتی دارد ، و در این مقاله از منظر ادراک کاربر مورد بحث قرار گرفته است. به دلیل تابش نور و مادی کردن فضا مکان روح می یابد. بنابراین برای انعکاس این تمثیل در معماری اکثر بناهای مسکونی معماری ایرانی و همچنین در بناهای مذهبی بطور اخص ، نور به عنوان عنصری روشن و مستقل از سایر عناصر است تا شعاع آن به وضوح در داخل بدنه ماده و ایجاد سایه قابل مشاهده باشد. نور در ذهن کاربر ، تصاویر را کامل می کند و با این عمل ، به نوعی خلسه می افتد که نتیجه آن حس نزدیکی به منبع و قرار گرفتن در درون آن رخ می دهد. در این مقاله به نقش نور به عنوان منبعی جهت ادراک در معماری ایرانی پرداخته شده است. به دلیل مضامین نمادین و جنبه های عملکردی ، نورپردازی همیشه یکی از مهمترین عناصر در طراحی ساختمان بوده است. به عنوان نمونه موردی نورگیری و ارسی های خانه افتخار الاسلام بروجرد مورد بررسی قرار گرفته است
کلمات کلیدی :
نور
معماری
معماری ایرانی
ادراک
خانه افتخارالاسلام