مقایسه ظرفیت باربری محوری تک شمع براساس روش های تحلیلی و نرم افزاری

مقایسه ظرفیت باربری محوری تک شمع براساس روش های تحلیلی و نرم افزاری

حسین داوودی آزاد1

1) عضو هیئت علمی دانشکده مهارت و کارآفرینی،واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی،کرج،ایران

محل انتشار : نهمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(9icsau.ir)
چکیده :
با توجه به گسترش روزافزون استفاده از انواع شمع در پروژه های مختلف عمرانی بررسی انواع شمع از حیث عملکرد و ظرفیت باربری اهمیت ویژه ای یافته است. به همین منظور تاکنون روش های مختلفی اعم از تحلیلی، عددی (اجزا محدود و تفاضل محدود) و میدانی برای محاسبه ظرفیت باربری شمع ارائه شده و به کار گرفته شده است. مهندسین ژئوتکنیک و محاسبین برای محاسبه ظرفیت باربری شمع استفاده از روش های تحلیلی طراحی شمع را ترجیح می دهند که خود شامل روش های متعددی است در هر یک از این روش ها پارامترهایی از خاک (همچون چسبندگی، زاویه اصطکاک داخلی و ...) مد نظر قرار گرفته و طراحی بر اساس آنها انجام می شود. در مطالعه حاضر علاوه بر مرور پژوهش های پیشین، با استفاده از نتایج طراحی بیش از 30 شمع و با مقایسه نتایج تحلیلی و نرم افزاری با استفاده از نرم افزار Plaxis2d سعی شده میزان اعتبار هر یک از این روش ها سنجیده شود. براساس نتایج بدست آمده نتیجه گردید که که با استفاده از مدل های عددی و انتخاب مدل های رفتاری مناسب برای خاک و شمع می توان ظرفیت باربری شمع ها را با دقت مناسبی محاسبه نمود. لذا این موضوع که احتمالا مدل های عددی بتوانند مانع از انجام آزمایش های پرهزینه بارگذاری بر روی شمع ها گردند تا حدزیادی صحت داشته و منطقی و قابل کاربرد است.
کلمات کلیدی : پی شمعی ظرفیت باربری, روش تحلیلی, روش اجزای محدود, نرم افزارPlaxis2d , آزمایش بارگذاری.