نظام کارگاهی ؛ عامل انگیزه و محرک در بین هنرجویان رشته معماری داخلی (سطح مورد مطالعه : هنرستان ها و مراکز کار و دانش)

نظام کارگاهی ؛ عامل انگیزه و محرک در بین هنرجویان رشته معماری داخلی (سطح مورد مطالعه : هنرستان ها و مراکز کار و دانش)

محمدحسین دره زرشکی1 پریسا دهشیری2 مرتضی فاطمی نسب3 احسان دره زرشکی4

1) هنرآموز معماری، اداره آموزش و پرورش، یزد، ایران،
2) هنرآموز معماری، اداره آموزش و پرورش، یزد، ایران،
3) هنرآموز عمران، اداره آموزش و پرورش، یزد، ایران،
4) هنرآموز معماری، اداره آموزش و پرورش، یزد، ایران،

محل انتشار : نهمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(9icsau.ir)
چکیده :
این پژوهش محصول تحلیل و واکاوی بر روی ضرورت توجه بر آموزش های عملی در برنامه درسی رشته معماری داخلی در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران می باشد و هدف مطالعه و تحقیق بر شیوه های آموزش در تقابل نظر و عمل می‌باشد و در نظر دارد به ضرورت توجه به نظام کارگاهی به عنوان نوعی عامل انگیزه و محرک در بین هنرجویان اشاره کند و شیوه صحیح تدریس را مبتنی بر دو مرتبه آموزش عملی و آموزش نظری بخواند. شیوه های نوین آموزش یکی از مقولات بسیار مهم و اساسی در فرآیند پرورش و تربیت در عصر حاضر می باشد و نوع تدریس در شكل گيري شخصيت هنرجویان نقش مؤثري ايفا و براي رشد آنان عامل مهمي محسوب مي شود و تأثيرات عمیقی در جسم و عقل آنان دارد. به نظر می رسد شیوه های تدریس رشته معماری داخلی در هنرستان ها و مراکز کار و دانش؛ عموما متکی بر صورت (وجوه دانشی) استوار است. در این میان آموزش به صورت نظری نیازمند روشی است که به جای کتابت و نسخه برداری از متون در جهت آموزش، به خلاقیت و پرده برداری از استعدادهای نهفته هنرجویان متکی باشد. شیوه تدریس در کلاس باید بصورتی باشد که هنرجو با فضا و حیطه تخصصی درس مربوطه سوای آموزش دیدن، به صورت عملی آشنا گشته و بتواند ارتباط برقرار کند. جهت بررسی و تبیین این تحقیق، از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است و گردآوری داده ها عمدتا از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانه ای می باشد.
کلمات کلیدی : آموزش و پرورش هنرستان ها و مراکز کار و دانش رشته معماری داخلی راهنمای تدریس نظام کارگاهی