نقش گرافیک محیطی بر روند رشد و خلاقیت کودکان (مدارس ابتدایی عراق)
نقش گرافیک محیطی بر روند رشد و خلاقیت کودکان (مدارس ابتدایی عراق)
احمد بشار عبید الدیری1 پیمان علیزاده اسکویی2 حمیده جعفری3
1) دانشجوی کارشناسی ارشد هنر و معماری ـ هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
2) استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
3) استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
محل انتشار :
هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(8icrsie.com)
چکیده :
هدف از تحقیق حاضر بررسی هنر گرافیک محیطی ـ شهری بر رشد و خلاقیت کودکان(دبستانی) بغداد میباشد. تحقیق حاضر از لحاظ روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از لحاظ هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل معلمان مدارس ابتدایی شهر بغداد میباشند و همچنین با توجه به اینکه تعداد کل آنها حدود 117 نفر است. بر اساس فرمول کوکران، تعداد حجم نمونه در جامعه آماري حداقل 90 واحد نمونه، مورد نیاز بود. جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه، پرسشنامه گرافیک محیطی و شهری که توسط غزائیان و غفاری، 1392 و پرسشنامه رشد و خلاقیت که توسط عابدی (CT) استفاده شده است. که هر دو پرسشنامه مذکور بر اساس طیف پنج درجهای لیکرت تقسیم بندی شدهاند، روایی آن به تأیید استاد راهنما رسیده است و پایایی آنها با کمک ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شده است. دادههای گردآوری شده از طریق پرسشنامه، وارد سیستم نرم افزار SPSS گردید. برای تحلیل استنباطی متغیرها به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمونهای مختلف آماری شامل آزمون کولموگروف اسمیرنوف و آزمون رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد در فرضیه پژوهش گرافیک محیطی و شهری به میزان 9/22 درصد بر روند رشد و خلاقیت کودکان تاثير مثبت و معناداری دارد. با توجه به برقراری دیگر شروط این فرضیه پذیرفته شد.
کلمات کلیدی :
هنر گرافیک
محیطی – شهری
رشد
خلاقیت
کودکان
دبستان
بغداد