برسی نقش رنگ در فضاهای آموزشی و تاثیر آن در ارتقای یادگیری و خلاقیت دانش آموزان (نمونه موردی: مدرسه ابتدایی شهید کاظم یوسفوند)

برسی نقش رنگ در فضاهای آموزشی و تاثیر آن در ارتقای یادگیری و خلاقیت دانش آموزان (نمونه موردی: مدرسه ابتدایی شهید کاظم یوسفوند)

میثم ملک نیا1 علی ایمانی مطلق2 امین عمرانی3 نسیم رفیعی4

1) دانشجو گروه معماری
2) دانشجو گروه
3) دانشجو گروه معماری
4) مدرس گروه

محل انتشار : هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(8icrsie.com)
چکیده :
یکی از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش جدید، نحوه معماری فضاهای آموزشی است .در تعلیم و تربیت جدید، فضای فیزیکی مدرسه نه تنها یک محیط خشک و بی روح در فرآیند یادگیری محسوب نمی گردد، بلکه به عنوان یک عامل زنده و پویا در کیفیت فعالیت های آموزشی و تربیتی دانش آموزان نقش ایفا می کند. به عقیده صاحب نظران تعلیم و تربیت، در یک نگاه سیستمی، چگونگی معماری مدارس و عناصر تشکیل دهنده آن مثل رنگ، نور، صدا، تجهیزات و جز آن می توانند در کنار سایر عوامل آموزشی و تربیتی اثرات قابل توجهی بر فراگیران و دانش آموزان باقی گذارند. با طرح این پرسش که آیا رنگ فضای آموزشی بر یادگیری تاثیری دارد؛ در جریان این پژوهش سعی بر بررسی تاثیر رنگ بر یادگیری افراد و روانشناسی رنگ ها شده است. در این مقاله به نظرات افراد مختلف در مورد روان شناسی رنگ ها و تاثیر رنگ بر رفتار و یادگیری افراد پرداخته شده است و بخشی از نظرات افرادی درباره ی موضوع، مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این مقاله تاثیر رنگ بر یادگیری افراد است. نتیجه نشان می دهد که رنگ یکی از تاثیر گذارترین عامل در فرایند یادگیری دانش آموزان است. با استفاده از رنگ می توان همراه در کنار سایر عوامل آموزشی و تربیتی اثرات قابل توجهی بر یادگیری دانش آموزان ایجاد کرد.
کلمات کلیدی : روانشناسی رنگ کودک فضای آموزشی خلاقیت