تحليل عملكردی ايستگاههای مترو با رويكردTOD

مصطف سعیدی1 مرتضی صادقی2 فوزیه سرکنی3

1) دانشجو دکتری عمران گرایش حمل و نقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ایران تهران
2) کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری گرایش آمایش شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ایران تهران
3) کارشناسی ارشد زیست شناسی گرایش فیزیولوژی جانوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ایران تهران

محل انتشار : هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(8icrsie.com)
چکیده :
الگوي توسعه مبتني بر حملونقل عمومي ) (TODبه عنوان يك الگوي جديد در جهت تغيير رفتار و زمينه هندسي فيزيكي شهرها با بهرهگيري از فناوري در ارتباط با جمعيت و ساكنين شهر از سال 1993در بسياري از كشورهاي جهان، در راستاي كاهش بخشي از مشكلات ترافيكي شهر مورد استقبال قرار گرفته است. اما، با گذشت بيش از دو دهه از راهاندازي مترو در كلانشهر تهران و همچنين چشمانداز توسعه آتي، انتظار ميرود در چارچوب راهبردهاي متكي بر اصول TODاز اين زيرساخت استفاده مطلوبتري در جهت ارتقاي دسترسي شهروندان به عمل آيد. در حاليكه در عمل چنين ارتباطي مورد بيتوجهي قرار گرفته است. هدف از اين پژوهش، ارزيابي، تحليل و برنامهريزي توسعهي انجام شده در شعاع عملكرد ايستگاه مترو منيريه با معيارهاي توسعه حمل و نقل عمومي محور TODاست. محدوده مورد مطالعه ما، شعاع پيادهروي 1000متر براي خط شماره 3مترو شامل ايستگاه مترو منيريه در منطقه 11تهران است
کلمات کلیدی : توسعه حمل و نقل عمومي محور ايستگاه مترو شعاع عملكردي ايستگاه پياده روي منيريه