مبانی و روش های ارزیابی شاخص های 8 گانه TOD (شاخص تراکم)

مبانی و روش های ارزیابی شاخص های 8 گانه TOD (شاخص تراکم)

مصطف سعیدی1 مرتضی صادقی2 فوزیه سرکنی3

1) دانشجو دکتری عمران گرایش حمل و نقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ایران تهران
2) کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری گرایش آمایش شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ایران تهران
3) کارشناسی ارشد زیست شناسی گرایش فیزیولوژی جانوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ایران تهران

محل انتشار : هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(8icrsie.com)
چکیده :
شهر تهران يكي از شلوغترين و آلودهترين پايتختهاي جهان محسوب ميشود. در ساليان اخير رويكردها و راهبردهاي متعددي در جهت كنترل آلودگي و ترافيك اتخاذ شده است اما نه تنها وضعيت شهر بهبود نيافته است بلكه بر شدت مشكلات نيز افزوده شده است. مهمترين دليل اين معضلات نحوه توسعه شهر بوده كه ناشي از طرحهاي توسعه شهري است. نتيجه سياستهايي چون گسترش بيرويه حريم شهر، ايجاد شبكههاي عظيم بزرگراهي درون شهري، تقاطعات غيرهم سطح، افزايش سهم سواره در مقابل سهم پياده در معابر، شهر خودرو محور امروز است. نزديك به يك قرن پيش شبكه مترو شهرهايي چون لندن و نيويورك كامل شده بود؛ با اين وجود تا چند سال اخير اين شهرها نيز درگير مشكلات ترافيكي و آلودگي هوا بودند؛ چرا كه از توسعه مبتني بر حمل و نقل عمومي غافل بودند.
کلمات کلیدی : TOD تراکم طرح تفصیلی شهرتهران