سير تكويني و مفاهیم کارکردی مكاتب فلسفي مهم در آموزش و پرورش (ترويج و آموزش کشاورزي و آموزشهای فنی و حرفه ای ایران)

سير تكويني و مفاهیم کارکردی مكاتب فلسفي مهم در آموزش و پرورش (ترويج و آموزش کشاورزي و آموزشهای فنی و حرفه ای ایران)

فرهود گل محمدي1 مهدیه طباطبایی2 سید مصطفی طباطبایی3 محمد نعمتی4

1) استاديار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند - و عضو بسیج اساتید استان خراسان جنوبی
2) دانشجوي دکترای رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
3) کارشناس ارشد عمران سازه و شهردار محمد آباد شهرستان هامون استان سیستان و بلوچستان
4) دانشجوي کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند- و کارشناس باغبانی از دانشگاه کابل- ساکن استان (ولایت) مرزی فراه افغانستان

محل انتشار : هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران(7icsda.ir)
چکیده :
در تعريف فلسفه و بنياد آن، فلسفيدن مي توان گفت فلسفيدن حالتي از زندگاني است كه رنگ ممتاز آن توجه به شناسايي است و فلسفه نتيجه حالت فلسفيدن است. چنين است كه بويژه به هنگام پديد آمدن دگرگوني هاي اجتماعي و به سستي گرائيدن عادات كهن، نياز به سنجش مفهوم هايي كه با زندگاني و سرنوشت آدمي پيوند دارند آشكار مي گردد. بر اساس چنين زمينه اي است كه در دوران نو و بويژه در سرزمين هايي كه با تحول هاي گوناگون روبه رو بوده اند، پرداختن به اينگونه مفهوم ها و از ميان آنها به آنچه كه به تربيت و تحول انسان بستگي دارد ـ يعني فلسفه تربيت ـ بيش از پيش مطرح شده است. نویسنده اين مقاله پس از تعريف فلسفه و تعاريف آن از سوي دانشمندان گوناگون، به بيان مفاهيم تربيت، آموزش و پرورش، تعريف فيلسوف آموزش و پرورش و ويژگي هاي آن، فلسفه هاي معروف در آموزش و پرورش همچون مكتب اصالت دانش پيشينيان، مكتب ايده آليسم، مكتب رئاليسم، مكتب راسيوناليسم، مكتب پراگماتيزم، نهضت انسان گرايي و در نهايت فلسفه تربيتي اسلامي مي پردازد و اصول و مفاهيم اساسي اين مكاتب و نقش آنها را در تعيين اهداف آموزش و پرورش و دانشمندان و پايه گذاران هر مكتب و جايگاه فكري آنان را مي پردازد. ترویج و آموزش کشاورزي در اساس و بنیاد، یک نوع فعالیت آموزشی است و وظیفه اصلی آن دادن آموزش های مناسب به مردم روستایی است. که با توجه به رشته تحصیلی و تجارب کاری و پژوهشی نویسنده اين مقاله تأکید به بیان مفاهیم کارکردی مكاتب فلسفي مهم در ترويج و آموزش کشاورزي و آموزشهای فنی و حرفه ای ایران همراه با عکس های میدانی مولف پرداخته می شود و در نهايت به نتيجه گيري از موارد فوق الذكر و دلايل توجه به مكاتب (سيستم هاي) گوناگون آموزش و پرورش بویژه دررشته های فوق الذکر بيان مي شوند.
کلمات کلیدی : فلسفه اصول آموزش پرورش تربيت ترويج کشاورزي آموزشهای فنی و حرفه ای ایران.