بررسی میزان بهره وری و رضایتمندی کاربران شبکه های اجتماعی از عملکرد و بازدهی پیام رسان های واتساپ و تلگرام

بررسی میزان بهره وری و رضایتمندی کاربران شبکه های اجتماعی از عملکرد و بازدهی پیام رسان های واتساپ و تلگرام

نوید دهقانی1

1) کارشناسی ارشد مدیریت رسانه ، دانشگاه پیام نور ، واحد تهران غرب

محل انتشار : همایش ملی آینده پژوهی و رسانه(https://fmconf.honarshiraz.ac.ir)
چکیده :
تحقیق پیش رو با نگاهی گذرا به عملکرد و بررسی رابطه میزان رضایتمندی از پیام رسان های واتس آپ و تلگرام با نوع فعالیت ها و درخواست های کاربران آنها شکل گرفته است. روش تحقیق از نوع هدفگذاری ، کاربردی و از نظر نوع فعالیت ، پیمایشی می باشد. جامعه آماری و هدف این تحقیق ، شامل کاربران این پلتفرم ها در کشور جمهوری اسلامی ایران می باشد . نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین میزان استفاده از پلتفرم های اجتماعی واتس آپ و تلگرام با سبک زندگی کاربران ، رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد. با افزایش میزان استفاده و حجم فعالیت در شبکه اجتماعی واتس آپ و شبکه اجتماعی تلگرام کیفیت و نوع سبک زندگی کاربران نیز تغییر محسوس ( روند کاهشی ) می یابد .شبکه های اجتماعی درحال حاضر ، توسعه و گسترش بسیاری یافته و بطور مداوم در حال بروز رسانی ، تحول و دگرگونی قراردارند خصوصاً در کشور ایران، بدون در نظر گرفتن سن ، جنس ، میزان تحصیلات ، پایگاه اجتماعی و اقتصادی، کاربران استقبال غیر قابل تصوری از عضویت و فعالیت در این نوع پلتفرم ها داشته اند. در کنار این بعد از مساله ، قواعد اقتصادی و مالی استفاده از این پلتفرم ها ، نیاز به باز تعریف و تنظیم قانونی داشته و ایجاد قواعد و قوانین مترتب بر آن نیز ، یقیناً احساس می گردد. از آنجا که با گستردگی فعالیت در استفاده از شبکه های اجتماعی_ علی رغم مزایای متعدد و غیر قابل انکار این شبکه ها_ شاهد چالش های نوین و سوء استفاده ازخدمات آن ، خصوصاً در زمینة ورود به اطلاعات شخصی افراد در زمینه های متعدد شخصی ( خانوادگی، مالی ) هستیم و با توجه به اهمیت وافر در حفظ حریم خصوصی افراد به عنوان یکی از حقوق حقه و اساسی ذکر شده در قانون ، در مقاله پیش رو ، هدف اصلی این است که نقش پلتفرم های تلگرام و واتس اپ در ورود به حریم شخصی و خصوصی افراد مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد .در این راستا به بررسی ارتباط بین اشتراک گذاری آنچه که مورد علاقه کاربران است و همچنین تولید محتوای ارزشمند و تبلیغات هدفمند و بررسی تهدید های پیش رو ، در ورود به حریم خصوصی افراد پرداخته شده است .روش تحقیق پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه ساخته شده برای جمع آوری داده ها و اطلاعات استفاده شده است.جامعةآماری این پژوهش کاربران شبکه های اجتماعی تلگرام و واتس اپ در سیستم های اندروید ، ایفون و همچنین نرم افزار های تحت ویندوز می باشند. یافته های ما نشان می دهد در خصوص به اشتراک گذاری موضوعات مورد علاقه کاربران در شبکه های اجتماعی و همچنین تهدید هایی که در استفاده از این پیام رسان ها بوجود می آید ( بخصوص در زمینه های فرهنگی ) رابطه معناداری شکل می گیرد .
کلمات کلیدی : محیط مجازی شبکه های اجتماعی پلتفرم پیام رسان واتس آپ پیام رسان تلگرام سبک زندگی کاربران علاقه مندی