تدوین ماتریس SWOT برای صادرات غذاهای دریایی به روسیه با استفاده از روش دلفی

تدوین ماتریس SWOT برای صادرات غذاهای دریایی به روسیه با استفاده از روش دلفی

سعید خواجوی1 مهدی آل بوفیتیله2 مهسا حاتمی3

1) دکتری، گروه فرآوری آبزیان، دانشکده علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس، نور، ایران / دکتری، گروه فرآوری آبزیان، سازمان شیلات ایران، تهران، ایران.
2) استادیار، مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بندرانزلی، ایران.
3) دکتری، گروه تغذیه بالینی، دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

محل انتشار : همایش ملی امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت (fssh.ir)
چکیده :
روسیه در حال حاضر یکی از مقاصد مهم صادراتی محصولات شیلاتی ایران می باشد، روسیه اولین وارد کننده قزل آلای رنگین کمان، سومین وارد کننده میگو، ششمین وارد کننده خاویار و در مجموع هفتمین وارد کننده آبزیان از ایران می باشد. علی رغم وجود نقاط قوت و فرصت های خاصی که برای صادرات غذاهای دریایی به روسیه وجود دارد، صادارت آبزیان به روسیه با موانعی جدی روبرو است. حضور توامان این عوامل مثبت و منفی ما را بر آن داشت که مجموع این عوامل را در قالب ماتریس SWOT با استفاده از روش دلفی گردآوری و ارائه کنیم تا به تصویری شفاف تر در خصوص عوامل موثر بر صادرات به روسیه دست پیدا کرده و اطلاعات اولیه را برای تدوین استراتژی های صادراتی در اختیار داشته باشیم. با این هدف، پس از سه دور مراجعه به اعضای پانل روش دلفی، 6 نقطه قوت (Strengths)، 5 نقطه ضعف (Weaknesses)، 4 فرصت (Opportunities) و 4 تهدید (Threats) مورد توافق قرار گرفت.
کلمات کلیدی : SWOT غذاهای دریایی صادرات روسیه روش دلفی