تاثیرآموزش تفکیک پسماند از مبدا (منطقه مورد مطالعه: تولم شهر)

تاثیرآموزش تفکیک پسماند از مبدا (منطقه مورد مطالعه: تولم شهر)

فاطمه رمضانی حساس1 بابک توکلی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد آلودگی محیط زیست، دانشگاه گیلان
2) استاديار،گروه محيط زيست، دانشكده منابع طبيعي، دانشگاه گيلان

محل انتشار : صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست به همراه پنجمین همایش ملی جنگل ایران (envprouma.ir)
چکیده :
یکی از معضلات و مشکلات اساسی شهر ها، موضوع پسماند و مدیریت صحیح و اصولی آن است. مواد زائد، حاصل زندگی روزمره انسان و یکی از مهم ترین معضلات زیست محیطی عصرحاضر است. برای سرعت بخشیدن، به روند کنترل پسماند و تفکیک از مبدا، به آموزش و آگاهی شهروندان نیازمند است. هدف اصلی آموزش، بالا بردن سطح تعقل، دانش اخلاق در افراد و افزایش سطح مسئولیت پذیری آن ها در سطح جامعه می باشد، آموزش، به منظور توانمند سازی هر انسانی باید در دسترس او باشد. در دوران ما آموزش، به عنوان موثر ترین ابزار جوامع برای ورود به چالش های آینده مورد توافق قرار گرفته است و اصولا پذیرفته شده است. که در پرتو آموزش امروز، دنیای فردا شکل خواهد گرفت. در این مطالعه کارگاه ها و فعالیت های آموزشی که در طی چند دوره در تولم شهر، انجام پذیرفته مورد بررسی قرار گرفته و تاثیر این فعالیت ها در تفکیک از مبدا پسماند ارائه شده است. در این مقاله به اهمیت تفکیک پسماند از مبدا و نقش آموزش به شهروندان، در اجرا این طرح پرداخته شده است. با توجه به نتایج مطالعه مشخص شد، که آموزش نقش موثری در فرهنگ سازی دارد، و می تواند باعث ارتقاء وضعیت بهداشتی و سلامتی افراد گردد. انجام طرح هایی نظیر برگزاری جشنواره کاردستی با زباله های خشک، جشنواره نقاشی، اهدا جوایز و بسته های تشویقی جهت مشارکت، توزیع بسته های آموزشی و .... توسط شهرداری تولم شهر در سال 1401 و نیمه اول سال 1402 در مشارکت های مردمی در طرح تفکیک از مبدا تا 25 درصد افزایش در آمار پسماند های خشک شهر تولم شهر داشته است، که نشان دهنده موثر بودن آموزش های انجام شده در مشارکت های مردمی، بوده است.
کلمات کلیدی : پسماند تفکیک از مبدا آموزش تولم شهر